Automatyczna brama garażowa źle pracuje? Sprawdź możliwe przyczyny

Mateusz Nowak
23.11.2017

Brama garażowa wyposażona w automat to ogromna wygoda, ale także potencjalne źródło problemów. Czasami zdarza się, że automat zaczyna „żyć własnym życiem”, przez co brama pracuje wybiórczo i tylko irytuje użytkowników. Najczęstsze objawy to: niedomykanie się bramy, otwieranie tylko do połowy, brak reakcji na komendy wysyłane za pośrednictwem pilota, bardzo głośna praca, długi czas otwierania/zamykania. Wymieniamy możliwe przyczyny takich problemów z automatyczną bramą garażową.

Źle dobrany automat

Typowy problem wynikający z przesadnej oszczędności właścicieli lub niekompetencji sprzedawcy. Jeśli automat jest za słaby, to oczywiste jest, że nie będzie sobie dobrze radzić z bardzo ciężką bramą. Efektem jest właśnie wolna praca, niepokojące dźwięki wydobywające się spod obudowy automatu, przerywanie, blokowanie się bramy podczas otwierania/zamykania.

Aby to zweryfikować we własnym zakresie, najlepiej jest rozłączyć automat i spróbować otworzyć bramę ręcznie. Jeśli pójdzie gładko, to wiadomo już, że wina leży po stronie automatyki. Można wówczas spróbować zwiększyć moc silnika (jeśli jest taka opcja), ale nie radzimy tego robić w okresie gwarancyjnym. Może się to skończyć spaleniem napędu.

„Puchnięcie” bramy

Z tym problemem spotykają się właściciele bram wykonanych z materiałów niskiej jakości. W okresie letnim, gdy na bramę padają silne promienie słoneczne, a temperatura wzrasta, może dojść do zjawiska „puchnięcia” materiału. Wówczas brama przestaje trzymać fabryczne wymiary i zaczyna ocierać o nadproże i otwór.

Efekt jest łatwy do przewidzenia. Brama zatrzymuje się w połowie zamykania, bardzo wolno się posuwa, a automat rzęzi, jakby miał się za chwilę spalić. Oczywiście nie dopuści do tego zabezpieczenie przeciwko przeciążeniu.

Jedynym skutecznym rozwiązaniem jest dokładniejsze wyregulowanie bramy, co może się wiązać z koniecznością jej ponownego montażu w większej odległości od ściany. Może to jednak rzutować na szczelność. W skrajnym przypadku zalecamy wymianę bramy lub wyrównanie nadproża/otworu bramowego.

Brak smarowania

Jeśli automat jest wyposażony w mechanizm łańcuchowy, to należy pamiętać o jego regularnym smarowaniu. Powinien to robić wykwalifikowany serwisant. Z czasem fabryczny smar się zużywa, a to prowadzi do zwiększonego tarcia i nieprzyjemnych odgłosów. Właśnie dlatego jest tendencja do stosowania napędu paskowego.

Najważniejsze jest, aby nie bagatelizować złej pracy automatycznej bramy garażowej. Niepokojące objawy zwiastują zbliżającą się awarię, której usunięcie będzie znacznie kosztowniejsze niż poprawienie błędów popełnionych na etapie montażu i doboru automatu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie