Czy w pełni wykorzystujesz dostępne dane o klientach?

Remigisz Szulc
26.08.2021

Dane dotyczące klientów firmy to ogromne narzędzie marketingowe. Pomagają w tworzeniu zoptymalizowanej oferty oraz dotarciu do nowych odbiorców. Jednak samo ich gromadzenie niewiele da. Aby były naprawdę przydatne, trzeba potrafić je odpowiednio wykorzystać. Jak to robić?

Dlaczego dane są tak ważne?

Coraz większa automatyzacja marketingu w sieci pozwala naprawdę sprawnie gromadzić różnorodne dane, bez dużego wysiłku. Obecnie firmy mają dostęp do nowoczesnych rozwiązań marketingowych, wykorzystujących w dużej mierze internet i różnego rodzaju algorytmy. Tego typu technologie pozwalają na szybkie zbieranie danych i ich przechowywanie, oczywiście z poszanowaniem polityki prywatności. Jednak do czego są w ogóle potrzebne dane o klientach? Przede wszystkim do tego, by jeszcze lepiej zrozumieć ich oczekiwania i sprostać wymaganiom. Pozwoli to wzbudzić pozytywne odczucia wobec twoich usług i produktów, a co za tym idzie zbudować przywiązanie do firmy. W końcu najlepszy klient to zadowolony klient, który chętnie wraca i poleca innym.

Jak wykorzystywać dane?

O ile samo gromadzenie danych o klientach nie jest skomplikowane, to ich wykorzystanie może już sprawiać trudności. Choć automatyzacja marketingu wprowadza wiele rozwiązań i w pewnym stopniu zwalnia nas z obowiązków, to wciąż część pracy trzeba wykonać samodzielnie. Należy do niej właśnie cały proces wykorzystywania danych marketingowych. Aby aktywować dane, należy przeprowadzić szereg analiz i sporządzić na ich podstawie raporty.

Do tego celu najlepiej wykorzystać specjalną dedykowaną platformę analityczną. Jednak cały proces analizy jest rozbudowany i wymaga pewnego doświadczenia. By go przeprowadzić, potrzeba dobrać specjalne narzędzia. To jakie będą użyte, uzależnione jest również od rodzaju biznesu. Dlatego to właśnie do typu firmy dobierany jest zespół analityczny, który pokieruje całym procesem. Z jakich osób zbudowany jest taki zespół? W jego skład wchodzą m.in. analitycy biznesowi, inżynierowie danych, czy architekci rozwiązań. To wiele osób, które nie tylko pomogą jak najbardziej zoptymalizować ofertę, ale również przeanalizują problemy, przed którymi może stanąć firma. Dzięki przeprowadzeniu takich działań od razu będą w stanie im zapobiec i znaleźć jak najskuteczniejsze rozwiązania.

Automatyzacja marketingu a systemy analityczne

Automatyzacja marketingu internetowego sprawia, że analiza rozwiązań staje się o wiele łatwiejsza. Obecnie w przedsiębiorstwach można z powodzeniem wykorzystywać różnego rodzaju systemy analityczne pomocne w sprawnym zarządzaniu danymi. Należą do nich silniki rekomendacji, modelowanie atrybucji, nowoczesne algorytmy hybrydowe, czy modelowanie Next Best Action. Oczywiście to narzędzia, do których wdrożenia są potrzebni specjaliści. Choć na początku mogą wydawać się skomplikowane, to z czasem na pewno bardzo pomogą w zarządzaniu firmą. W końcu nawet najlepszy zespół potrzebuje czasem wsparcia z zewnątrz — czy ze strony innych specjalistów, czy narzędzi, które można wykorzystać w pracy. Wykorzystywanie danych to długi i skomplikowany proces wymagający analiz, profesjonalnego podejścia i programów, które wspierają wszystkie działania. Czy warto postawić na to w swojej firmie? Oczywiście, jeśli chcesz utrzymać klientów i przyciągnąć nowych, jest to jedno z najlepszych rozwiązań na marketingowym rynku.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie