Czym zajmuje się księgowa? Co należy do jej obowiązków?

Mariusz Siwko
26.03.2021

Księgowość to jeden z działów rachunkowości. Każdy przedsiębiorca, który posiada własną firmę, ma obowiązek prowadzenia tego elementu w swojej firmie. Nie zawsze jednak jest to czynność, którą chcą wykonywać właściciele firm. Bardzo często powierzają oni to zadanie księgowym z biura rachunkowego. Z poniższych informacji dowiesz się, kim tak naprawdę jest księgowa oraz jakie obowiązki do niej należą.

Kim jest księgowa?

Księgowa to osoba, która odpowiedzialna jest za wykonywanie pracy związanej z działem księgowości. Do jej obowiązków należy przede wszystkim realizowanie zadań związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych dla różnych podmiotów gospodarczych lub osób indywidualnych. Aby zostać księgową, to taka osoba musi przede wszystkim mieć ukończone studia na kierunkach rachunkowości, finansów, ekonomii lub zarządzania oraz zdać kurs rachunkowości. Niezwykle ważne jest to, aby taka osoba regularnie poszerzała swoją wiedzę, która odnosi się w szczególności do przepisów prawnych.

Co należy do obowiązków księgowej?

Zawód księgowej jest bardzo wymagający i wymaga od danej osoby dużej odpowiedzialności. Obowiązkiem księgowej jest znajomość przepisów między innymi z zakresu Ustawy o rachunkowości, Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Ustawy o podatku od osób fizycznych czy też Ustawy o podatku od towarów i usług. Oczywiście nie są to wszystkie przepisy, które powinna znać księgowa. Istnieje wiele innych rozporządzeń oraz ustaw, które powinno się regularnie kontrolować. Głównym zadaniem księgowej jest zarządzanie systemem rejestracyjnym rachunkowości. Do takich najważniejszych czynności, którymi się ona zajmuje należy:

  • prowadzenie ksiąg rachunkowych, w którego skład wchodzi między innymi sporządzanie wszelkich zapisów związanych z dowodami księgowymi w systematyczny i chronologiczny sposób;

  • segregowanie i przechowywanie dokumentów w archiwum;

  • przygotowywanie i wysyłanie deklaracji podatkowych;

  • rozliczanie zobowiązań podatkowych firmy;

  • przygotowywanie sprawozdań oraz raportów zarówno dla potrzeb wewnętrznych, jak i potrzeb zewnętrznych;

  • prowadzenie ewidencji księgowych.

Czy warto korzystać z usług księgowej?

Księgowość to tak jak już zostało wspomniane wyżej, jest dość trudną i złożoną czynnością, której wykonywanie wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Księgowa wykonuje swoje zadania dotyczące księgowości w sumienny i zgodny z przepisami sposób. Co więcej, posiada ona regularną wiedzę na temat znowelizowanych ustaw i rozporządzeń. Dlatego, jeśli prowadzisz swoją działalność gospodarczą i nie znasz się na prowadzeniu księgowości, to jak najbardziej powinieneś skorzystać z usług oferowanych przez biura rachunkowe. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz swój czas, ale również będziesz mógł/mogła skupić się na ważniejszych dla Ciebie aspektach związanych z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Korzystając z pomocy księgowej, ma się przede wszystkim pewność, że wszystkie sprawy zostaną wykonane prawidłowo. A jeśli pojawi się jakiś błąd, to nie będziesz za niego odpowiedzialny, tylko biuro rachunkowe, z którego usług korzystasz.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie