Etykiety na butelki w komercyjnej i domowej produkcji

Mateusz Nowak
07.05.2020

Dziś każdy albo prawie każdy produkt sprzedawany w sklepie posiada etykietę. Dzięki niej wiemy, co mamy do wyboru, możemy sprawdzić i porównać składy produktów. Ale etykieta to też reklama producenta, który umieszcza na niej logo firmy i krótki tekst zachęcający do wyboru akurat jego produktu. Profesjonalnie zaprojektowana, pomysłowa i estetyczna etykieta może przyciągać wzrok i wyróżniać produkt na tle reszty, ale przygotowana po kosztach, niestety przyniesie raczej odwrotny efekt. Jak więc powinna wyglądać etykieta, która przyciągnie klientów? I dlaczego warto zamówić etykiety na butelki nawet dla własnych wyrobów niekomercyjnych?

Etykiety na butelki w produkcji komercyjnej

Oczywiście etykiety na butelki w produkcji komercyjnej rządzą się innymi prawami od tych kupowanych tylko dla siebie. Te pierwsze mają znaczenie nie tylko marketingowe, ale też informacyjne, a informacje, które powinny zawierać są określane przez prawo zarówno polskie, jak i unijne. Etykiety na butelki to przede wszystkim etykiety na wino, etykiety na wódkę, whisky, piwo i inne alkohole. Oczywiście to także etykiety na soki w butelkach. Każdy z tych produktów musi na etykiecie przekazywać nieco inne informacje, dlatego zawsze trzeba dokładnie sprawdzić wymagania prawa w przypadku danego produktu.

O ile jednak część informacyjna jest regulowana przez prawo, o tyle sam design etykiety pozostaje zależny od woli producenta. I to jest bardzo ważna sprawa. To właśnie odpowiednie dobranie kolorów, grafiki, czcionek i rozplanowanie poszczególnych elementów albo będzie zachęcać i budzić miłe skojarzenia, albo odpychać i budzić wątpliwości co do jakości produktu. Właśnie dlatego projektowanie etykiety na butelki powinno być poprzedzone analizą różnych czynników psychologicznych, różnych badań, które pomogą grafikowi stworzyć możliwie najsilniej oddziałującą na klienta etykietę. Dotyczy to zwłaszcza produktów klasy premium, które mają być drogie i mają się kojarzyć z luksusem oraz wysoką jakością. Nic więc dziwnego, że przygotowanie etykiet na butelki w produkcji komercyjnej zleca się profesjonalistom. Na większą swobodę można sobie pozwolić, kiedy zamawia się etykiety na butelki z trunkami własnego wyrobu na własne potrzeby.

Etykiety na butelki z domowym alkoholem

Tutaj oczywiście też można skorzystać z projektów przygotowywanych przez grafików. Drukarnie, które w ofercie mają etykiety na butelki zwykle proponują też gotowe wzory do wyboru. Można jednak pokusić się o przygotowanie własnego projektu. W tym przypadku sami decydujemy o tym jakie informacje chcemy umieścić na etykiecie i w zasadzie najważniejsze jest to, żeby ostatecznie etykieta podobała się nam samym.

A po co w ogóle zamawiać etykiety na butelki z domowym alkoholem? Z kilku powodów. Po pierwsze, takie naklejki na butelki pomagają utrzymać porządek w barku czy może raczej spiżarce. Nie trzeba szukać nalewki z aronii albo z dzikiej róży czy wina wieloowocowego między dziesiątkami podobnie wyglądających butelek. Wystarczy omieść wzrokiem napisy na butelkach i od razu wiadomo, co jest gdzie.

Po drugie, osoby, które robią domowe piwo, nalewki czy wino zwykle chętnie dzielą się nim z innymi. Oczywiście dostać butelkę z domowej roboty alkoholem to już przyjemność sama w sobie, ale jeśli taką butelkę dodatkowo zdobi jakaś ciekawa albo śmieszna etykieta, prezent jest jeszcze bardziej satysfakcjonujący.

Po trzecie, zdarzają się w życiu różne okazje, kiedy to alkohol jest doskonałym upominkiem. Właśnie wtedy bardzo dobrze jest opatrzyć go specjalnie przygotowaną na tę okoliczność etykietą. Z pewnością taki upominek na długo pozostanie w pamięci obdarowanego.

Etykiety na butelki dla każdego!

Etykiety na butelki przy alkoholach produkowanych w skali komercyjnej są po prostu niezbędne. Oczywiście przy domowych wyrobach jest nieco inaczej. Można się bez nich obejść tylko po co, skoro są tanie i pomagają utrzymać porządek oraz podnoszą rangę butelki danej w prezencie? Etykiety na butelki są naprawdę dobrym rozwiązaniem dla każdego, niezależnie od tego, czy produkuje produkty na skalę komercyjną czy tylko dla siebie.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie