Jak często należy organizować szkolenia przeciwpożarowe dla pracowników?

Andrzej Winnicki
20.12.2019

Szkolenia przeciwpożarowe to podstawa w każdej firmie. Bezpieczeństwo jest przecież najważniejsze, nawet jeśli jego kwestie są często traktowane po macoszemu. Powinniśmy regularnie szkolić pracowników i zwiększać ich świadomość: jednak jak często należy organizować szkolenia przeciwpożarowe?

Szkolenia przeciwpożarowe – obowiązek pracodawcy

Ustawa o ochronie przeciwpożarowej mówi wyraźnie o tym, że pracodawca jest zobowiązany przygotować i zabezpieczyć budynek, a także zapoznać pracowników z przepisami i bezpieczeństwem przeciwpożarowym.

Szkolenia przeciwpożarowe dzielimy na kilka kategorii:

  • Szkolenie wstępne ma na celu zapoznać pracowników z podstawową instrukcją bezpieczeństwa, nie wystarcza jednak do pełnego nauczenia pracowników obowiązujących zasad. Dotyczy zazwyczaj ogólnych zasad postępowania, a nie zachowania w konkretnym budynku firmy.
  • Szkolenie podstawowe zaznajamia pracowników z zagrożeniami, zadaniami i obowiązkami przeciwpożarowymi, a także uczy zasad ewakuacji w konkretnym budynku i używania urządzeń gaśniczych.
  • Szkolenie specjalistyczne dotyczy pracowników pracujących z materiałami łatwopalnymi.

Jak często należy szkolić pracowników?

Szkolenie wstępne naturalnie powinno poprzedzać szkolenie podstawowe, można więc zorganizować je jedynie raz. Szkolenia podstawowe natomiast należy organizować nie rzadziej niż co 4-6 lat. Szkolenie specjalistyczne z kolei może być przeprowadzone jednorazowo, zaleca się jednak ponowną organizację co kilka lat na potrzeby nowych pracowników.

Jak wybrać firmę szkoleniową?

Chyba najgorzej przyswajalną formą nauki jest nudny, wielogodzinny wykład. Nowocześni szkoleniowcy odchodzą od metod typowo szkolnych, przygotowując materiały multimedialne i ćwiczenia. Dodatkowym atutem dobrej firmy szkoleniowej jest dokładne omówienie zachowania podczas pożaru w konkretnym  budynku, zamiast odnoszenia się do nic nieznaczących przykładów ogólnych.

Warto wybrać firmę, która podchodzi indywidualnie do klienta i uczy pracowników w przystępny, łatwy w odbiorze sposób. Przykładem takiej firmy jest Seka, organizująca profesjonalne szkolenia przeciwpożarowe całej Polsce.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie