Wiele osób decyduje się na zakup dwóch mieszkań zlokalizowanych obok siebie z myślą o ich połączeniu. Jest to możliwe, ale aby legalnie dokonać takiego połączenia, należy spełnić kilka warunków. Jakich? Wyjaśniamy w poniższym artykule.
Aby dokonać połączenia, niezbędne jest posiadanie odpowiedniego zezwolenia wydanego przez wspólnotę mieszkaniową, do której należy dana nieruchomość. Co istotne, zgoda ta może zostać wydana jedynie w drodze podjęcia odpowiedniej uchwały przez wspólnotę. Sytuacja ta dotyczy zarówno małych wspólnot (czyli tych obejmujących do 7 mieszkań), jak też dużych (powyżej 7). W przypadku małej wspólnoty konieczne jest uzyskanie zgody wszystkich współwłaścicieli, natomiast dużej – niezbędne jest przyjęcie uchwały większością głosów współwłaścicieli, liczonych na podstawie wielkości udziałów należących do poszczególnych członków wspólnoty. W obu przypadkach jednak w sytuacji braku potrzebnej zgody, ale równoczesnego posiadania przez właściciela mieszkań przynajmniej połowy udziałów, można udać się do sądu celem rozstrzygnięcia sporu.
Ważne jest również sprawdzenie regulaminu wspólnoty mieszkaniowej. Mogą się w nim bowiem znajdować zapisy szczegółowo informujące o tym, co należy robić w przypadku chęci połączenia mieszkań. Regulamin często zawiera dodatkowe zapisy, które doprecyzowują wymagania wspólnoty dotyczące poinformowania jej o planach połączenia lokali. Należy mieć na uwadze, że jest to również kwestia bezpieczeństwa. Złączenie mieszkań wymaga bowiem często modyfikacji lub nawet usunięcia ściany nośnej w lokalu, wprowadzenia zmian w instalacji sanitarnej, gazowej albo zamurowania jednego z wejść. Czynności te stanowią ingerencję w części wspólne budynku należące do całej wspólnoty.
Kolejnym niezbędnym krokiem jest uzyskanie pozwolenia na przebudowę. W tym celu należy się zwrócić z odpowiednim wnioskiem do wydziału architektoniczno-budowlanego we właściwym starostwie powiatowym albo do urzędu miasta na prawach powiatu. Do wniosku należy załączyć niezbędne dokumenty, takie jak oświadczenie o prawie do dysponowania dwoma mieszkaniami, egzemplarz projektu budowlanego, a także zgodę wspólnoty mieszkaniowej. Jeśli natomiast projekt budowlany przewiduje stosowanie takich rozwiązań technicznych, które nie znajdują się w przepisach i do tej pory nie zostały sklasyfikowane w Polskich Normach, to należy dodatkowo dołączyć do wniosku opinię osoby fizycznej albo jednostki organizacyjnej, która została wskazana przez Ministra infrastruktury i rozwoju.
Po zrealizowaniu wymienionych kroków, kolejną czynnością jest powiadomienie powiatowego inspektora nadzoru budowlanego. W odpowiednim piśmie należy go poinformować o dacie rozpoczęcia działań. Ponadto trzeba również dostarczyć oświadczenie kierownika budowy o tym, że to on teraz przejmuje obowiązki związane z zaplanowanymi pracami, jak również jego zaświadczenie o aktualnym wpisie na listę członków izby samorządu zawodowego.
Należy pamiętać, że po wykonaniu przebudowy należy uporządkować sytuację prawną nowego mieszkania. Dlatego też konieczne jest zlikwidowanie dotychczasowych dwóch ksiąg wieczystych i założenie na ich miejsce jednej księgi dla nowego lokum. Aby to zrobić, należy wystąpić z właściwym wnioskiem do starosty o wydanie zaświadczenia o samodzielności mieszkania.
Więcej informacji ten temat, a także oferty nowych mieszkań znaleźć można na stronie obido.pl.
Artykuł partnera.