Jak przygotować treści do sklepu internetowego?

Krzysztof Jagielski
27.08.2021

Sklep internetowy to obecnie jeden z popularniejszych pomysłów na własny biznes. Również firmy, które działają na rynku już od lat, pod naciskiem aktualnych wymogów przeniosło znaczną część swojej działalności do wirtualnego świata. Jak jednak stworzyć sklep internetowy, który przykuje uwagę klienta, poradzi sobie z konkurencją, a do tego stanie się łasym kąskiem dla robotów Google? W tym artykule znajdziesz odpowiedź.

Główne komponenty treściowe sklepu internetowego

Poszczególne witryny internetowe będą się nieznacznie różnic. Będą miały odmienną szatę graficzną, układ poszczególnych elementów, a także kolorystykę. Wiele zależeć będzie od specyfiki sklepu, czy branży. Istnieją jednak takie komponenty, których nie może zabraknąć, jeżeli chcesz prowadzić swój interes wirtualnie. Do tych kategorii należą te podane niżej.

„Strona główna” jak strona tytułowa gazety

Dlaczego strona główna jest tak ważna? Odpowiedź jest prosta: ponieważ otwiera się jako pierwsza. Od jej grafiki, zawartości, układu treści i kolorystyki będzie więc zależało pierwsze wrażenie, które w wirtualnym świecie odgrywa niebagatelną rolę. To tu na klienta czekają najważniejsze informacje.

Proces jej tworzenia podobny jest do tego w drukarniach. Przy tworzeniu pierwszej strony codziennej gazety zwraca się uwagę na to, że jest ona składana w połowie i w takiej formie wykładana jest na regał, bądź wieszana na stojaku. Z tej też przyczyny najistotniejsze wiadomości grupuje się na jej górnej części, zaraz pod tytułem, ponad linią tegoż zgięcia. Proces ten nazywa się „above the fold” (ponad  linią zgięcia) lub „folding line”.

Podobna zasada przyświeca stronie głównej internetowej witryny. Najcenniejsze informacje powinny znaleźć się w tym segmencie strony, który klient widzi natychmiast po kliknięciu adresu internetowego, nim jeszcze zacznie skrolować myszką w dół witryny. W tym najważniejszym segmencie klient powinien znaleźć nazwę sklepu bądź witryny oraz informacje o loteriach, rabatach, promocjach i innych korzyściach.

W pasku ponad kategoriami można umieścić informację o darmowej przesyłce po osiągnięciu danej kwoty zamówienia, jeżeli taka opcja istnieje. Innymi słowy mówiąc wszystko to, co jest najświeższą nowinką.

Strona kategorii w sklepie internetowym

Cały asortyment, który zamierzasz umieścić w swoim internetowym sklepie, musisz pogrupować w odpowiednie kategorie. Wielu poprzestaje na tym etapie, pomijając opisy tychże kategorii. Google jest wyszukiwarką tekstową i to właśnie w tekście wyszukuje słów kluczowych.

Dlatego tak ważne są opisy kategorii, jeżeli chodzi o zastosowanie technik SEO. Jeżeli chcesz, by Twój sklep był zauważony przez roboty Google, które wyłapią z podanej treści frazy kluczowe i podają go jako odpowiedź dla poszukującego internauty, stwórz odpowiednie opisy.

Strona produktów - wykorzystuj język korzyści

To kolejne miejsce, gdzie możesz z powodzeniem umieszczać frazy kluczowe. Podczas kreowania takich opisów nie należy się jednak skupiać tylko na opisie samego produktu, czy usługi. Oczywiście należy przedstawić pokrótce jego opis, uwydatnić jego cechy, prezentując to, czym różni się on od produktu oferowanego przez konkurencję. To jednak za mało.

W opisie produktów skup się przede wszystkim na przemawianiu do klienta językiem korzyści. Nie koncentruj się tylko na opisie samych walorów produktu, staraj się uwypuklić benefity, które zyska klient, gdy ten produkt zakupi. Ale ukazując te profity, nie skupiaj się tylko na korzyściach materialnych. Staraj się przede wszystkim wskazać na korzyści emocjonalne, jakie klient zyska wraz z jego posiadaniem danej rzeczy.

Jeśli uważasz, że samodzielne tworzenie opisów produktów jest zbyt żmudnym i czasochłonnym zajęciem, zgłoś się do profesjonalnego copywritera, który przygotuje dla Ciebie ciekawe i zachęcające do zakupu teksty e-commerce.

Blog. Stajesz się nie tylko sprzedawcą, ale i ekspertem

Blog stał się obecnie wręcz nieodzownym elementem strony internetowej. Dlaczego tak jest? Stało się tak z kilku powodów. Po pierwsze przez prowadzenie bloga razem z działalnością sprzedażową ugruntowujesz swoją rolę jako eksperta w swojej dziedzinie. Nie jesteś tylko tym, który sprzedaje klientowi określone produkty, ale także tym który służy radą na ich temat.

Jest to więc istotny element, przy pomocy którego budujesz swój wizerunek. Ale to nie jedyna korzyść bloga. Załóż, że klient dopiero co rozpoznał problem i zaczyna swoje poszukiwania. Jest więc na początku swojej drogi prowadzącej do zakupu danej rzeczy. W pierwszej kolejności poszukuje w wyszukiwarce odpowiedzi, jak dany problem rozwiązać. Trafiając na Twoje blogowe porady, stąd dzieli go już zaledwie krok, zaledwie kliknięcie od zakupu potrzebującego produktu, który przychodzi do niego jak lekarstwo na bolący problem.

Prowadząc więc bloga równocześnie z działalnością sprzedażową, nie tylko budujesz swój wizerunek jako eksperta, ale również przyczyniasz się do zwiększenia ruchu na Twojej stronie. To z kolei owocuje tym, że Twoja witryna staje się bardziej wartościowa dla algorytmów Google, co z kolei przekłada się na jej wyższe pozycjonowanie w Internecie.

Komponenty strony internetowej niosące funkcję informacyjną

To te składniki na stronie internetowej, dzięki którym klient odnajdzie wszystkie niezbędne informacje na twój temat. Będą się do nich zaliczać zakładki opisane poniżej.

Zakładka „O nas”

Tworząc zakładkę „o nas” trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim funkcję, jaką ona pełni. Klient, trafiając na Twój sklep, chce Cię poznać, by być pewnym, że jesteś godny zaufania, że nie zostanie oszukany i nie straci pieniędzy. Temu właśnie służy tekst „o nas“. Tu informujesz klienta o tym, kim jesteś. To niejako Twoja wirtualna wizytówka. Tworząc tę podstronę, zastanów się, co chcesz powiedzieć swojemu klientowi, by zbudzić jego zaufanie.

Zakładka z „historią firmy” lub „filozofią firmy”

Zakładkę „historia firmy” często można odnaleźć na stronach tych biznesów, które przeniosły swoją wcześniejszą działalność na rynku do strefy Internetu. To te biznesy, które rozpoczęły swoją działalność jeszcze przed erą Internetu, a dziś mogą pochwalić się swoją tradycją.

Jeżeli także i Ty działałeś na rynku już przed wieloma laty - nie skrywaj tego przed klientem. Wykorzystaj to jako swój atut. Przedstawiając klientowi swoją historię, jasno komunikujesz, że jesteś godny zaufania. Dłuższa obecność na rynku świadczy o Twoim profesjonalizmie i rzetelności. Wykorzystaj to w budowaniu swojego wizerunku.

Inną odmianą tekstu budującego wizerunek jest zaprezentowanie „filozofii firmy”. Istnieją takie marki, które na rynku są jeszcze młode i nie mogą pochwalić się swoimi dokonaniami w przeszłości, nie posiadają rodzinnej tradycji, bo dopiero wkraczają na rynek. Wtedy warto skupić się na filozofii firmy.

Jeżeli przy tworzeniu swojej marki przyświecał Ci jakiś ważny cel, jeżeli chciałeś poprzez wprowadzenie swojego produktu coś w świecie zmienić, jeżeli inne podobne produkty nie przynosiły Ci satysfakcji, co z kolei skłoniło Cię do stworzenia swojego idealnego produktu - powiedz o tym klientowi w zakładce „filozofia firmy”.

Regulamin, ustawy, polityka prywatności

Regulamin, ustawy, polityka prywatności to zaplecze prawne Twojej strony, bez której w czasach obostrzeń dotyczących danych klienta i jego praw, Twój sklep nie ma prawa istnieć. Dzięki tym regulacjom zabezpieczasz siebie i swoje prawa jako sprzedawcy, jak również dbasz o prawa klienta, gwarantując mu bezpieczne zakupy. Podnosi to poziom Twojego zaufania jako profesjonalisty. To ten element podstrony, z którym najlepiej zwrócić się o poradę do prawnika.

Dane firmy i kontakt

Równie istotnym elementem są dane firmy, adres i kontakt. Adres firmy uwiarygodnia Twój sklep. Nic tak nie odbiera zaufania, jak sklep działający bez żadnej konkretnej lokalizacji. Pamiętaj, aby podać te informacje w widocznym miejscu. Możesz skorzystać z widgetu mapki Google. Nic tak nie daje poczucia bezpiecznych zakupów, jak możliwość sprawdzenia siedziby firmy.

Strefa stricte dla klienta

Dbając o komfort Twojego klienta w internetowym sklepie, zadbaj także o bezpieczną strefę dla niego. Tam odnajdzie odpowiedzi na nurtujące pytania oraz pozna zdanie innych kupujących.

FAQ i zasady zwrotu

FAQ z angielskiego „frequently asked questions”, czyli „często zadawane pytania“. Przed zakupem klient może mieć, co więcej, na pewno ma sporo pytań i wątpliwości. Najlepiej wyjść temu naprzeciw. Z dwóch powodów. Na Twoją korzyść lub niekorzyść działa czas. Jeżeli klient ma pytanie i skorzysta z formularza kontaktowego, wydłuży się w ten sposób czas oczekiwania na odpowiedź. To z kolei może sprawić, i z dużą dozą pewności tak będzie, że zrezygnuje z zakupu. A co gorsza, w oczekiwaniu na odpowiedź rozpocznie poszukiwania u konkurencji. Co wtedy?

Oczekiwanie klienta niestety odbiera Ci możliwość sprzedaży. Wyjdź tym wątpliwościom naprzeciw, zanim one odbiorą Ci klienta. Możesz sam sporządzić listę potencjalnych pytań, na pewno pomoże Ci w tym określenie grupy docelowej wraz z doprecyzowaniem jej lęków i obaw. Skorzystaj także z wcześniejszych pytań nabywców, które się powtarzały. To najlepsze źródło informacji.

Opinie innych klientów

Dzięki zakładce z opiniami innych kupujących, dajesz klientowi możliwość zapoznania się ze zdaniem innych nabywców, ich opinii i tego, jak dany produkt sprawdził się w ich wypadku. To miejsce, gdzie także silnie oddziaływać będzie język korzyści. Tym jednak razem prezentowany od strony osób, które autentycznie z produktu korzystają.

Zapisy do newslettera

Nie lekceważ tego elementu. To dzięki niemu Twój klient będzie na bieżąco z nadchodzącymi kampaniami, przeceniani, rabatami i obiecującymi promocjami. Dzięki tej funkcji zadbasz nie tylko o pozyskiwanie nabywców, ale również o stworzenie dla swojego sklepu bazy stałych klientów, którzy będą chętnie wracać, a i może polecać Twoje usługi i produkty innym. Aby zachęcić internautę do zapisu do newslettera, można zaproponować jednorazowy rabat na pierwsze zakupy, w przypadku zapisu. 

Przyciski typu CTA

Na koniec warto wspomnieć o mini tekstach, do których należą przyciski tzw. CTA, czyli „Call to Action“. Są to ikonki, których zadaniem jest motywować odbiorcę do konkretnej akcji, działania, czego rezultatem jest zakup, bądź skorzystanie z określonej usługi. Do tego typu komunikatów CTA należą: „kup teraz”, „dodaj do koszyka” itp.

Jak podaje Artur Jabłoński w swojej książce „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” najlepiej tworzyć je w formie 1 osoby liczy pojedynczej „ja”, podkreślając przede wszystkim korzyść płynącą z naciśnięcia danego klawisza. W tym celu najlepiej używać formy „chcę…” np. „chcę skorzystać z rabatu 50%”, „chcę zamówić ten kurs”. Obok tego typu przycisków można umieścić opinie klienta lub trzypunktową listę korzyści.

Treści do sklepu internetowego – podsumowanie

Tworząc stronę internetową pod działalność Twojego sklepu, pamiętaj o uwzględnieniu głównych jej komponentów tj. strona główna, strona kategorii czy produktów. Nie zapominaj o elementach, które informują Twojego klienta oraz które otwierają przestrzeń strefy dla kupujących.

Każda treść na stronie internetowej niesie jakiś cel. Do tych celów należy m.in. dbanie o Twój wizerunek, zachętą do zakupu, ale także pomoc w pozycjonowaniu Twojej strony w wyszukiwarce Google.

Tworząc treści na swoją stronę, miej na uwadze, by były pisane w sposób przyjazny dla klienta, językiem prostym, konkretnym, a przede wszystkim językiem korzyści.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie