Które elementy w samochodzie warto wymieniać wcześniej, niż zaleca producent?

Marek Szydełko
17.07.2019

Każdy właściciel samochodu musi się liczyć z regularnym ponoszeniem wydatków na jego utrzymanie. Koszty paliwa, ubezpieczenia i serwisu potrafią zrobić sporą lukę w domowym budżecie. Tym bardziej warto dbać o stan techniczny auta, co znacznie ograniczy ryzyko wystąpienia nagłych i zwykle bardzo drogich usterek. Jednym ze sposobów jest skrócenie interwału wymiany niektórych elementów. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Rozrząd

W większości popularnych samochodów producenci zalecają wymianę paska rozrządu co 80-100 tysięcy kilometrów lub co 5 lat. W praktyce nie warto z tym tak długo zwlekać. Owszem, wymiana rozrządu jest dość droga (kilkaset złotych), ale konsekwencje ewentualnego zerwania paska będą znacznie bardziej kosztowne. Co ciekawe, wymianie może podlegać także łańcuch rozrządu, z czego nie wszyscy właściciele zdają sobie sprawę.

Rada

Koniecznie skróć interwał wymiany rozrządu, jeśli ostro traktujesz silnik.

Filtr powietrza

Jest to bardzo tani element, dlatego na jego wymianie nie ma sensu oszczędzać. Porządny filtr powietrza kosztuje kilkadziesiąt złotych, a z wymianą poradzi sobie każdy – nie trzeba tego zlecać mechanikowi. Zwykle producenci samochodów zalecają zainstalowanie nowego filtra po przejechaniu 15-20 tysięcy kilometrów lub co rok. My natomiast proponujemy skrócenie tego interwału do 10 tysięcy kilometrów. Poprawi to dynamikę jednostki napędowej i obniży zużycie paliwa.

Rada

Wcześniejsza wymiana filtra powietrza jest szczególnie zalecana, jeśli poruszasz się samochodem wyłącznie po zakorkowanym mieście.

Olej silnikowy

W nowoczesnych samochodach coraz częściej można się spotkać z zaleceniem wymiany oleju nawet co 30 tysięcy kilometrów. To zdecydowana przesada. Rozsądnie jest skrócić ten interwał do maksymalnie 15 tysięcy kilometrów i to tylko pod warunkiem wybrania oleju wysokiej jakości. Przeciętny kierowca, który eksploatuje samochód głównie w mieście i nie pokonuje zbyt wielu kilometrów, powinien wymieniać olej silnikowy raz w roku.

Klocki hamulcowe

Częstotliwość ich wymiany zależy oczywiście od stopnia zużycia. Na pewno jednak nie warto się sztywno trzymać zaleceń producentów, którzy zwykle proponują inwestowanie w nowe klocki po przejechaniu 40-60 tysięcy kilometrów.

Najlepiej będzie po prostu obserwować, czy przypadkiem okładzina nie jest zbyt cienka. Jeśli tak, nie ma sensu czekać z wymianą. Wyeksploatowane klocki hamulcowe nie tylko znacznie pogarszają skuteczność hamowania, ale mogą także przyspieszyć zużycie o wiele droższych tarcz. W normalnie użytkowanym samochodzie wymiana przednich klocków dobrej jakości powinna następować co 30-40 tysięcy kilometrów.

Artykuł opracowany przy współpracy z autokasacjaradom.pl

Komunikat prasowy

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie