Metoda 8D – skuteczny sposób rozwiązywania problemów

Krzysztof Jagielski
04.01.2020

8D jest metodą zaprojektowaną specjalnie w celu znalezienia przyczyny problemu w branży motoryzacyjnej, opracowania i wdrożenia rozwiązania, dzięki któremu możliwe jest uniknięcie szkód w przyszłości. 8D to doskonały krok do poprawy jakości produktu, gdy jest jasne, że nie satysfakcjonuje on klientów.

Czym jest metoda 8D? 

Proces rozwiązywania problemów 8D to zdyscyplinowane podejście zespołowe do rozwiązywania krytycznych kwestii w procesie produkcyjnym. Celem jest znalezienie pierwotnej przyczyny i opracowanie działań w celu ochrony klientów. Podejmuje się tu także działań naprawczych, aby zapobiec podobnym problemom w przyszłości. 

Siła procesu 8D polega na jego strukturze i metodologii. Metoda 8D wykorzystuje najlepsze praktyki różnych istniejących podejść. To rozwiązanie napędza systematyczne zmiany, usprawniając cały proces w celu uniknięcia nie tylko jednego konkretnego problemu, ale także innych, które mogą wynikać z całościowego podejścia do zarządzania. 

Korzyści dla firm z zastosowania metody 8D 

8D zostało po raz pierwszy wprowadzone przez rząd USA jako narzędzie rozwiązywania problemów dla przemysłu motoryzacyjnego. Celem jest wykorzystanie zespołów do znalezienia głównej przyczyny problemu i opracowania skutecznego rozwiązania. Metoda ta bazuje na 8 działach: 

  • D1 – Powołanie zespołu; 
  • D2 – Odpowiednie zdefiniowanie problemu; 
  • D3 – Wdrożenie tymczasowego działania zabezpieczającego; 
  • D4 – Zidentyfikowanie i zweryfikowanie przyczyny źródłowej; 
  • D5 – Określenie długotrwałego rozwiązanie problemu; 
  • D6 – Wdrożenie i zatwierdzenie podjętych działań; 
  • D7 – Zapobieganie ponownemu wystąpieniu problemu; 
  • D8 – Uznanie dla zespołu. 

Osoby, które są zainteresowane kursem z zakresu metody 8D, więcej informacji znajdą na stronie https://szkolenia.bureauveritas.pl/

Rozwiązywanie problemów metodą 8D wydaje się równie łatwe, jak wypełnienie formularza, ale jest to dalekie od prawdy. Metodologia stosowana przez zespół nieprzeszkolonych osób sprawi o wiele więcej problemów – taka grupa nigdy nie będzie w stanie wyśledzić źródła problemu, co spowoduje marnowanie zasobów organizacji. Dlatego program uświadamiający lub szkolenie powinny być regularnie przeprowadzane w każdej firmie motoryzacyjnej.  

Artykuł partnera serwisu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.