Prowadzenie dobrze prosperującego biznesu jest nie tylko satysfakcjonujące, ale także bardzo czasochłonne. Przedsiębiorcy, zwłaszcza mali i średni, notorycznie zmagają się z problemem natłoku obowiązków, przez co nie mogą się w pełni skupić na rozwijaniu swoich firm. Z drugiej strony nie wszyscy chcą i mogą sobie pozwolić na tworzenie dodatkowych etatów. Odpowiedzią na takie dylematy jest outsourcing kadr i płac. Na czym to polega i dlaczego warto skorzystać z tego rozwiązania?
Jak nietrudno się domyślić mówimy tutaj o zlecaniu prowadzenia firmowych spraw kadrowo-płacowych na zewnątrz, wyspecjalizowanemu podmiotowi – najlepiej innej firmie. Jest to współpraca w modelu B2B, bardzo korzystnym z punktu widzenia przedsiębiorcy.
Jest przynajmniej kilka argumentów potwierdzających tę tezę. Po pierwsze: dzięki outsourcingowi przedsiębiorca nie musi tworzyć kolejnego etatu w firmie lub wręcz może zrezygnować z wewnętrznego działu kadrowo-płacowego. Jeśli do tej pory sprawami kadr i płac zajmował się np. sekretariat, to po przekazaniu tych obowiązków na zewnątrz można uwolnić sporo energii, która zostanie spożytkowana zgodnie z kwalifikacjami pracowników.
Po drugie: B2B to najprostszy i najprzyjaźniejszy przedsiębiorcy model współpracy. Rozliczenie następuje w oparciu o fakturę VAT, dzięki czemu usługę można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i osiągnąć oczywistą korzyść podatkową.
Po trzecie: oszczędności. Outsourcing kadr i płac jest najtańszym sposobem na zadbanie o tę sferę biznesu. Przedsiębiorca nie utrzymuje drogiego etatu, nie odprowadza składek za pracownika, nie martwi się urlopami, zwolnieniami chorobowymi, konfliktami w zespole, szkoleniami BHP i dziesiątkami innych rzeczy bezpośrednio związanych z pracownikiem etatowym.
Wreszcie po czwarte: zlecając sprawy kadrowo-płacowe wyspecjalizowanej firmie przedsiębiorca ma gwarancję, że ten istotny obszar w jego biznesie jest uporządkowany i zgodny z obowiązującymi przepisami. Tym samym właściciel firmy nie naraża się na żadne konsekwencje prawne np. w razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy Urzędu Skarbowego. Święty spokój jest bezcenny, zwłaszcza w biznesie.
Przede wszystkim trzeba ustalić, czy dana firma ma kompetencje do oferowania takiej usługi. Można to sprawdzić zaglądając na jej stronę internetową, zwłaszcza do zakładki „O firmie” oraz weryfikując rekomendacje/referencje, o które zawsze warto poprosić.
Kolejną kwestią jest sprawdzenie zakresu specjalizacji firmy. Dobrze jest nawiązać współpracę z takim partnerem, który może zdjąć z barków przedsiębiorcy wszystkie kwestie bezpośrednio lub pośrednio związane ze sprawami kadrowymi i płacowymi. Szczególnie istotne jest to, czy dana firma zapewnia obsługę prawną z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych (ZUS).
Bardzo ważna jest również funkcjonalność. Warto zwrócić uwagę na to, czy zewnętrzny dział personalny obsługuje sprawy kadrowo-płacowe firmy w 100% online – na przykład za pośrednictwem dedykowanej platformy internetowej, co znacząco usprawnia obieg dokumentów i wniosków, eliminując ryzyko ich zagubienia. Takie rozwiązanie swoim klientom oferuje helpdeskkadrowy.pl, czyli jedna z najpopularniejszych w Polsce usług outsourcingu kadr i płac.
Artykuł partnera.