Przepisy a odbiór przesyłki kurierskiej. Co warto wiedzieć?

Piotr Kowalczyk
15.03.2021

Reklamacja przesyłki, możliwość jej weryfikacji, opcje przekierowania pod inny adres - to tylko część z zagadnień, które obejmują przepisy usług kurierskich. Jakie z nich można uznać za szczególnie ważne? To m.in. te, które regulują, jakie prawa ma kurier, a jakie - nadawca lub odbiorca paczki.

Przede wszystkim należy jednak pamiętać o swego rodzaju podwójnym postrzeganiu zasad obowiązujących w branży kurierskiej. Z jednej strony - co naturalne - reguluje je prawo. Z drugiej - wszystkie firmy kurierskie mają własne regulaminy usług, które się znacząco różnią. W efekcie może dojść do różnic w zakresie analizowania zasad. Innymi słowy: kurier firmy X będzie miał nieco inne regulacje niż przedstawiciel firmy Y - warto na to zwrócić uwagę szczególnie w przypadku zlecania wartościowych dostaw.

Prawo a doręczenie paczki

Kwestię doręczenia przesyłki regulują przepisy prawa pocztowego. Zgodnie z jego zapisami za proces ten należy rozumieć przekazanie przesyłki adresatowi - co ważne - w pod adresem nieruchomości opisanym na paczce. Nie wyklucza to jednak możliwości oddania przesyłki w innej lokalizacji. Tę kwestię regulują już wspomniane zapisy samych firm kurierskich.

Ciekawą kwestią jest fakt, iż po nowelizacji przepisów doszło do zawieszenia obowiązkowego wcześniej pokwitowania odbioru przesyłki kurierskiej przez operatora. W efekcie przy odbiorze paczki nie ma potrzeby potwierdzania w znanej dotychczas formie - np. podpisu. Zgodnie z nowelizacją, w zależności od firmy za pokwitowanie można uznać np. podanie właściwego nazwiska - adresata, na którego wysłana została paczkę. Innym sposobem - idealnym na czas pandemii - stało się powszechne przekazywanie numeru PIN przychodzącego np. SMS-em na wskazany numer telefonu. W innych przypadkach przedstawiciel operatora doręczający paczkę może prosić o zaprezentowanie dokumentu tożsamości, z którego spisze ostatnie numery identyfikatora.

Czy paczkę można sprawdzić?

Rozwój e-commerce sprawił, że na popularności zyskały przesyłki doręczane przez kuriera do domu. To rozwiązanie, które niesie za sobą nieco ryzyka. Po pierwsze: nie ma pewności, czy wewnątrz paczki jest towar - oczywiście nie jest to problem, jeśli zakupy realizowane były w zaufanym sklepie. Po drugie: klienci często chcieliby przekonać się nie tylko co jest wewnątrz przesyłki, ale również jaki jest stan tego przedmiotu. Stąd pytania o to, paczkę można otworzyć jeszcze zanim zostanie ona ostatecznie przyjęta.

Prawo zakłada, że kurier nie ma obowiązku jej udostępnienia na takich warunkach. Może jednak ustalać to wewnętrzny regulamin usług - np. w sytuacji, gdy sklep odzieżowy zapewnia tę opcję przy zakupach online.

Co zrobić, jeśli paczka jest uszkodzona?

Jeśli przesyłka została uszkodzona co widać od razu - jeszcze z zewnątrz - odbiorca ma pełne prawo do tego, by odmówić odbioru paczki. Inną drogą jest przyjęcie wraz z automatycznym otwarciem i weryfikacją zawartości w obecności kuriera. Wtedy, po sprawdzeniu stanu towaru oraz zawartości paczki można spisać protokół szkody. To dokument, który precyzuje co - i w jaki sposób - zostało uszkodzone. Protokół szkody jest podstawowym materiałem do złożenia reklamacji i dochodzenia wszelkich roszczeń z tytułu nieprawidłowości. W sytuacji, gdy analiza stanu przesyłki z zewnątrz nie wykazała żadnych problemów, ale przesyłka i tak okazuje się być uszkodzona, operator powinien otrzymać o tym informację pisemną do siedmiu dni od daty odbioru.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie