Szukasz biura na wynajem? Jak się za to zabrać porządnie?

Krzysztof Jagielski
26.02.2018

Polska to kraj przedsiębiorczych ludzi, którzy mają wspólne problemy: nieprzejrzysty system podatkowy, znaczne obciążenia oraz… niedostateczna podaż lokali biurowych. Szczególnie zmagają się z tym początkujące firmy, których nie stać na wynajęcie przestrzeni w nowoczesnym biurowcu i szukają po prostu wygodnego, niedrogiego lokalu na prowadzenie nieuciążliwej działalności. Jeśli jesteś w takiej sytuacji i powoli zaczynasz rwać włosy z głowy, to przeczytaj nasz poradnik. Podpowiadamy w nim, jak porządnie zabrać się za szukanie biura na wynajem.

Nie na ostatnią chwilę!

Atrakcyjne, a szczególnie tanie lokale biurowe, rozchodzą się w Polsce jak ciepłe bułeczki. Poszukiwania musisz więc rozpocząć odpowiednio wcześnie, by tuż przed deadlinem nie brać byle czego. Obserwuj portale ogłoszeniowe, skontaktuj się z biurami pośrednictwa, zadzwoń do zarządców kilku biurowców lub do spółdzielni mieszkaniowych. Poszukiwania mogą zająć nawet kilka miesięcy, bo te naprawdę wartościowe lokale rzadko z dnia na dzień zmieniają najemców.

Szybka decyzja

Gdy już znajdziesz lokal, który rzeczywiście odpowiada Twoim wymaganiom i mieści się w budżecie, nie zastanawiaj się zbyt długo. Umów się na oględziny i dobij targu, bo jutro może być już za późno.

Czynsz to nie wszystko

Jeśli będziesz zwracać uwagę wyłącznie na cenę czynszu, to możesz bardzo łatwo wpaść w perfidne sidła. Mowa tutaj o opłatach eksploatacyjnych. Często właściciele lokali biurowych zaniżają czynsz, by przykuć uwagę przedsiębiorców, a prawdziwe koszty ukrywają w opłatach za energię, ogrzewanie, sprzątanie, wywóz śmieci, ochronę, domofon etc.

Przed podpisaniem umowy koniecznie policz, ile to tak naprawdę będzie Cię kosztować. Może się okazać, że bardziej opłacalne jest wynajęcie na pierwszy rzut oka droższego biura.

Wygodny dojazd, parking, komunikacja publiczna

Pamiętaj, że przeprowadzka do biura będzie się wiązać z dodatkowymi kosztami, nie tylko wynajmu, ale też dojazdów. Jeśli korzystasz z samochodu, to szukaj lokalu z dostępem do bezpłatnego parkingu – opłaty za strefę płatnego parkowania mogą być bardzo wysokie.

Dobrze będzie wynająć biuro, do którego można się łatwo dostać komunikacją zbiorową, co będzie ułatwieniem dla pracowników i klientów. Nie wybieraj też lokalu, do którego będziesz dojeżdżać dłużej niż pół godziny – to strata czasu, który jest przecież bezcenny.

Oczywiście bardzo ważna jest także lokalizacja i standard biura, ponieważ są to elementy wizerunkowe, niezwykle istotne we współczesnym biznesie. Mierz jednak siły na zamiary. Jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem, to przede wszystkim skup się na tym, co opisaliśmy w poradniku. Wraz z rozwojem firmy będziesz mógł pomyśleć o czymś droższym, bardziej prestiżowym i lepiej dopasowanym do Twoich potrzeb.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie