Ćwiczysz, biegasz, jeździsz na rowerze? Pamiętaj o izotoniku!

Piotr Kowalczyk
16.11.2018

Izotonik to nie jest zwykły napój. Jego świetne właściwości nawadniające dobrze znają profesjonalni sportowcy. Po izotoniki coraz chętniej sięgają też amatorzy, zwłaszcza biegacze, osoby trenujące triathlon czy wyczynową jazdę na rowerze. Powód jest prosty: uprawianie każdego z tych sportów wiąże się z błyskawiczną utratą wody z organizmu, której niedobory trzeba szybko uzupełnić. Tutaj idealnie sprawdzają się właśnie napoje izotoniczne.

Czym właściwie jest izotonik?

Izotonik od np. zwykłego soku odróżnia skład. Znajdziemy w nim wodę, elektrolity oraz węglowodany, a więc składniki niezbędne organizmowi w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego. Warto wiedzieć, że podczas treningu człowiek wypaca nie tylko wodę, ale także właśnie elektrolity. Następuje również gwałtowny spadek poziomu glukozy i glikogenu. To przez to czujemy się zmęczeni i – pisząc obrazowo – przeżywamy kryzysy na trasie biegu czy jazdy.

Zadaniem napoju izotonicznego jest szybkie uzupełnienie niedoboru wspomnianych składników. Wyjątkową cechą tego produktu jest to, że jego osmolalność jest taka sama jak ludzkich płynów ustrojowych. Co to oznacza? Że izotonik świetnie się wchłania – lepiej nawet od zwykłej wody. Taki napój od razu gasi pragnienie i już po chwili dodaje energii do dalszego treningu.

Uwaga!

Napoje izotoniczne są przeznaczone dla osób intensywnie trenujących. Jeśli udajesz się na krótką przebieżkę lub rekreacyjną jazdę na rowerze, nie sięgaj po ten produkt. Dlaczego? Ponieważ izotoniki zawierają dużo cukru. Jeśli nie będziesz w stanie go spalić, osiągniesz odwrotny efekt od zamierzonego i możesz nawet utyć, pomimo ćwiczeń!

Nie musisz kupować izotoników

Napoje izotoniczne, zwłaszcza te markowe, są niestety dość drogie. Stąd wiele osób, które regularnie i intensywnie trenują, przygotowuje izotonik we własnym zakresie. Nie jest to wcale trudne – wystarczy kilka podstawowych składników.

Najprostszy do przygotowania będzie izotonik na bazie cukru. Do jednego litra wody wsyp 4 łyżki cukru (może być trzcinowy), ćwierć łyżki soli oraz dodaj odrobinę świeżo wyciśniętego soku z cytryny lub pomarańczy. Gotowe!

Jeśli się odchudzasz i unikasz cukru, możesz przygotować izotonik pozbawiony tego składnika. Wystarczy tylko zaparzyć herbatę (najlepiej czarną, która dodatkowo pobudza), schłodzić ją, a następnie dodać do niej odrobinę soli i soku z cytryny. Będzie pysznie i dietetycznie.

Izotonik to świetny dodatek do intensywnego treningu. Dzięki temu, że bardzo dobrze nawadnia i natychmiast gasi pragnienie, nie musisz go wypijać zbyt dużo, co jest korzystne dla żołądka podczas wysiłku fizycznego.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.