Masz problem z zasypianiem i budzisz się wykończony? Wypróbuj te sposoby!

Mateusz Nowak
19.02.2019

Polscy faceci uchodzą za wyjątkowo spiętych. Pewnie po części jest to efekt tego, że jesteśmy ambitni i chcemy szybko dogonić naszych kolegów z zachodniej Europy pod względem zarobków. To niestety odbija się na kondycji psychicznej przeciętnego Polaka. Jeśli na co dzień zmagasz się z ogromnym stresem, a jednym z objawów są trudności z zasypianiem, nie powinieneś tego bagatelizować. Zasypianie zajmuje Ci wieki, budzisz się w nocy, a rano czujesz się, jak po zderzeniu z pociągiem? Czas, abyś wprowadził zmiany w swoim życiu. Koniecznie wypróbuj te sposoby.

Rytm

Nie możesz zasnąć, bo Twój organizm wciąż pracuje na wysokich obrotach. Aby zmusić go do „uległości” powinieneś popracować nad wprowadzeniem konkretnego i niezmiennego rytmu dnia. Dokładnie tak, jak ma to miejsce w przypadku małych dzieci.

Nie ważne, ile masz pracy: dla własnego dobra zorganizuj ją sobie tak, by po 18 móc już skupić się tylko na odpoczynku. Zjedz coś, przebierz się w wygodne ubrania, obejrzyj jakiś program w telewizji, pobaw się z dzieckiem. Wieczór to czas wyłącznie dla Ciebie i ewentualnie partnerki. Gdy tylko poczujesz zmęczenie i nieodpartą pokusę położenia się do łóżka, zrób to, nawet jeśli w telewizji leci akurat pasjonujący mecz.

Dieta

Na zaburzenia snu bardzo często narzekają mężczyźni z nadwagą lub otyłością. Jeśli wieczorem objadasz się tłustymi potrawami, słodyczami i owocami (tak, po nie też nie należy sięgać po 18!), to nie dziw się, że organizm daje Ci w kość. Jest przemęczony lub wprost przeciwnie – skrajnie pobudzony przez układ trawienny. W takiej sytuacji zawsze będzie Ci trudno zasnąć. Ponadto rano obudzisz się zmęczony, ponieważ tłuste potrawy zawierają sporo soli, a ta w nadmiarze daje efekt podobny do… alkoholowego kaca.

Wyłącz Internet w telefonie

Dzięki temu nie będą Cię wybudzać powiadomienia o nadejściu kolejnej wiadomości mailowej czy pojawieniu się nowego postu na Facebooku. Poza tym koniecznie zrezygnuj z surfowania po sieci tuż przed planowanym zaśnięciem. Światło emitowane przez ekran smartfona bardzo pobudza i zmusza mózg do zachowania aktywności, w efekcie czego nie będziesz mógł zasnąć przez dobrych kilkanaście minut.

Wyznacz sobie „przedział snu”

Między bajki włóż opowieści o tym, że ludzki organizm potrzebuje minimum 8 godzin snu na dobę. Znacznie ważniejsza jest jakość snu. Dlatego jeśli nie możesz sobie pozwolić na 8 godzin nocnej przerwy, to przynajmniej zadbaj o to, aby móc przespać 6-7 godzin w warunkach wysokiego komfortu. Musisz sobie rozplanować dzień w taki sposób, by choćby się waliło i paliło, zawsze mieć czas na odpoczynek w nocy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.