Odżywka białkowa: jak stosować ją z głową?

Jeśli regularnie ćwiczysz na siłowni, to z pewnością niejednokrotnie spotkałeś się z propozycją rozpoczęcia suplementacji odżywką białkową. Na razie dałeś sobie z tym spokój, ale temat cały czas Cię interesuje. I słusznie! Odżywka białkowa, zwana też odżywką proteinową, może znacząco poprawić i przyspieszyć efektu treningu. Najważniejsze jest jednak, by stosować ją z głową.

Po co Ci w ogóle odżywka białkowa?

To proste: proteiny są podstawowym budulcem ludzkiej tkanki mięśniowej. Na co dzień dostarczasz je wraz z pożywieniem, jednak intensywnie ćwicząc okresowo narażasz swój organizm na niedobory białka. W efekcie nawet zwiększając obciążenia, nigdy nie osiągniesz spektakularnego efektu w postaci zbudowania pięknej, efektownej masy mięśniowej. Twoje ciało po prostu potrzebuje więcej białka.

Samo bazowanie na produktach spożywczych bogatych w proteiny nie wystarczy. Ponadto taka dieta byłaby strasznie monotonna. Dlatego chcąc osiągnąć jeszcze lepsze efekty, powinieneś pomyśleć o suplementacji odżywką białkową.

Rodzaje odżywek białkowych

Wybór tego typu produktów jest ogromny. Wiele zależy tutaj od konkretnych potrzeb Twojego organizmu, stosowanej diety, a także grubości portfela. Podstawowy podział odżywek białkowych wygląda następująco:

  • Izolaty białka – charakteryzują się bardzo wysoką zawartością protein, których stężenie wynosi aż 90%. Jednocześnie zawierają niewiele węglowodanów, dlatego są polecane osobom chcącym schudnąć.
  • Koncentraty białka – zawierają do 80% protein oraz do około 15% węglowodanów. Są dobrym wyborem dla osób mających wysokie zapotrzebowanie energetyczne.
  • Hydrolizaty białka – zdecydowanie najbardziej zaawansowane odżywki białkowe, które zawierają nawet do 100% protein i jedynie śladowe ilości węglowodanów oraz tłuszczów. Są świetnie przyswajane przez organizm.  Jednocześnie są najdroższe.

Byle nie przesadzić

Odżywki białkowe są w pełni bezpieczne dla organizmu, ale oczywiście w nadmiarze mogą wyłącznie zaszkodzić. Dlatego najważniejsze jest, aby stosować się do zaleceń producenta, a wybór odżywki dodatkowo skonsultować z lekarzem oraz doświadczonym trenerem personalnym.

Wiele osób nic sobie z tego nie robi i przyjmuje odżywki w nieograniczonych ilościach, co w krótkim czasie doprowadzi do poważnych problemów zdrowotnych. Nadmiar protein w organizmie jest przyczyną przyspieszonego wydalania wapnia i fosforu, a więc budulców kości. Zbyt dużo białka w diecie obciąża też wątrobę i nerki.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.