Magic: the Gathering

Krzysztof Jagielski
11.09.2015

Sekcja Gier Karcianych (działająca w ramach Działu Gier Planszowych i Karcianych) przeżywa właśnie renesans. Od niedawna jestem członkiem GKF i staram się na nowo rozkręcić wspomnianą Sekcję (a może i doprowadzić do reanimacji Działu Gier Karcianych).

Jedną czwartą życia spędziłem na grze karcianej Magic: the Gathering. To właśnie o niej chciałbym Wam opowiedzieć. Magic: the Gathering jest kolekcjonerską grą karcianą (ang. CCG, Collectible Card Game). Pomysłodawcą był Richard Garfiled – profesor matematyki wyższej uczelni. Gra wykorzystuje mechanikę działania procesorów, tzw. stack*, która umożliwia logiczne rozpatrywanie działania kart. Obszerne i ciekawe zasady, a także wiele modyfikacji wprowadzanych przez lata spowodowały, że to jedyna gra karciana, która nie umarła śmiercią naturalną po 2 czy 3 kolejnych dodatkach. Obecnie panujące zasady turniejowe, tworzące formaty rozgrywek, pozwalają na różnorodność gry. Formaty są następujące: constructed i limited. Najtrudniejszym formatem jest limited – wymaga wiedzy, ogrania i obeznania. W tym formacie rozgrywka prowadzona jest przy użyciu talii złożonych prosto z otwartych boosterów.

Format constructed to format, w którym składa się talie z własnych zbiorów kart.

Poniżej zamieszczam krótki słowniczek z najczęściej używanymi zwrotami (celowo nie w kolejności alfabetycznej), o który prosiło mnie kilka osób w klubie:

  • Deck – talia kart; wedle zasad w constructed musi zawierać minimum 60 kart, zaś w limited minimum 40 kart;
  • Sideboard – dokładnie 15 kart, które można wymienić na inne z talii po pierwszym meczu;
  • Edition – „edycjami” określane są obecnie zestawy kart dobranych tak, aby stanowiły jednolity zbiór współgrających ze sobą kart (zależne od siebie mechanizmy, itp.);
  • Common – karta popularna, zwykła, ma czarny znaczek edycji;
  • Uncommon – karta niepospolita, ma srebrny znaczek edycji;
  • Rare – karta rzadka, ze złotym znaczkiem danej edycji, te karty są droższe niż commony i uncommony;
  • Mythic Rare – te karty są najtrudniejsze do zdobycia, choć nie zawsze mają najlepszy „power level”; karta ma znaczek edycji w kolorze miedzianym; karty te przedstawiajączęsto postacie czy wydarzenia, które mają wpływ na fabułę gry;
  • Booster – czy też booster pack – paczka 15 losowych kart, w tym 11 kart typu common, 3 karty uncommon i 1 rare lub mythic rare;
  • Standard – typ gry constructed, znany też jako T2; dozwolone są w nim karty z ostatnich kilku edycji;
  • Extended – znany też jako 1,75, typ gry constructed; dozwolone są w nim karty z większej ilości edycji, co pozwala na większą różnorodność talii;

To by było na tyle tytułem wstępu i krótkiego wyjaśnienia. Zapraszam na najbliższe SNM (czyli Saturday Night Magic).

Janusz „StalkeR” Bułakowski
GFK

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie