Call of Duty UO: Pojazdy w grze

Piotr Kowalczyk
06.09.2015

Pojazdy amerykańskie/brytyjskie

Sherman Poprzednikiem czołgu średniego M4 General Sherman był T-5. Skonstruowany w 1938 roku, w firmie Roch, szybko został przyjęty jako M-2, do uzbrojenia Armii Stanów Zjednoczonych. Na bazie M2, Amerykanie skonstruowali ,,stuningowaną” wersję tego czołgu, którą nazwali – M3 General Lee.

M3 General Lee (używany w armii Brytyjskiej, walczącej w Afryce Płn.), był czołgiem nietypowym – posiadał dwie armaty : 75 mm w kadłubie i 35 mm w obrotowej wieżyczce. To rozwiązanie konstruktywne (zastosowane w bardzo nielicznej ilości modeli) miało dwie istotne wady: ograniczone pole ostrzału armaty 75 mm, oraz wysoka sylwetka czołgu, ułatwiająca wrogom trafienie. Mimo tych wad, załogi brytyjskie, odnosiły w Afryce Płn. pewne sukcesy w walce z niemieckimi i włoskimi czołgami.

M4 Sherman narodził się już w 1940 r. jako prototyp mający zastąpić M3. Pierwsze M3 posiadały wiele cech wspólnych co do poprzednika. Mianowicie podwozie, system transmisji i zespoły napędowe. W wersji produkowanej masowo (seryjnej), czołg M4 uzbrojony był w armatę 75 mm typu M2L/3I. Wszystkie wersje M4 miały opływową, odlewaną wieżę z zamontowaną armatą 75 mm, karabinem maszynowym Browinga 7,62 mm, oraz radiostacją. W kadłubie mieścił się drugi karabin Browinga 7,62 mm.
W pierwszych dwóch wersjach Shermana - M4 i M4A1 – napęd stanowił 9 cylindrowy gwiaździsty silnik (lotniczy) – Wright R-975-CI. W wersji późniejszej, czyli M4A2, zastosowano silnik wysokoprężny : GMC6-716046. Powodem tej zmiany, była łatwopalność paliwa (benzyny). M4A2, jako ostatni posiadał silnik wysokoprężny. Kolejne wersje wyposażone były z powrotem w silniki paliwowe (powodem były próby zmniejszenia kosztów produkcji) jednak już nie lotnicze, lecz samochodowe : Forda GAA w wersji M4A3 i Chryslera A-57 w M4A4.

Czołg M4 pierwszy raz pojawił się w bitwie pod El-Alamein w 1942 r. gdzie udowodnił swoją wyższość nad ówczesnymi czołgami niemieckimi i włoskimi. Jedyną skuteczną bronią przeciw M4 było niemieckie działo Flak 88 mm. Kryzys, nastąpił dopiero w momencie wprowadzenia do korpusu afrykańskiego nowych czołgów typu PzKfw VI Tiger I z armatą kal. 88 mm i PzKfw IV F z armatą kal. 75 mm (o długiej lufie). W czołgi M4 w wersji M4A2 i M4A4 wyposażano głównie wojska innych państw (wielkie transporty szły drogą morską do ZSRR), m.in. 1. Polska Dywizja Pancerna gen. Maczka posiadała prócz czołgów brytyjskich amerykańskie Shermany. Wersje M4 General Sherman: M4, M4A1, M4A2, M4A3, M4A4, M4A5 (nie produkowana seryjnie -- zastosowano jako podstawę kanadyjskiego czołgu Ram), M4A6 (produkcja w minimalnej ilości). W sumie wyprodukowano ok. 47 tys. Różnych wersji czołgu M4, który stał się podstawowym pojazdem bojowym koalicji antyfaszystowskiej (nie licząc ZSRR) i był używany przez siły zbrojne: USA, Wlk. Brytanii, Polski, Francji, Kanady, Australii, ZSRR i innych państw.

Willys Ford Jeep 4x4
W roku 1940 armia amerykańska ogłosiła przetarg na pojazd terenowy, który wygrała firma Willys. Nazwa "Jeep" prawdopodobnie pochodzi od niewyraźnej wymowy skrótu "GP" co znaczy General Purpose (pojazd do wszechstronnego zastosowania). Samochód był używany przez Aliantów na wszystkich frontach.
W grze można za pomocą działka umieszczonego na tyle samochodu prowadzić ogień do Niemców, a w trybie Multiplayer również nim jeździć.
Pojemność: 1+3 osoby
Długość: 3,35 m
Szerokość: 1,53 m
Wysokość: 1,22 m
Szybkość: 96km/h

Pojazdy radzieckie

SU-152
Pojazd zawierający ciężkie działo samobieżne, skonstruowane na podwoziu KW-1. Zaczęto go używać w 1943 r. Jego działo ML-20, o prędkości 665 m/s posiadało pocisk mogący przebić 110 mm pancerz z odległości 2 km. Jego wady to mała szybkostrzelność oraz niski zapas amunicji. Po raz pierwszy SU-152 pojawił się w bitwie pod Kurskiem, bardzo dobrze radząc sobie z niemieckimi czołgami.
Dane:
Załoga: 5 osób
Masa: 45 500 kg
Wymiary: (d?.) 8,95m, (szer.), wysokość 2,45 m
Uzbrojenie: 1 armata 152mm typu ML-20S (10 naboi), 2 pistolety maszynowe PPSz (1300 naboi)
Prędkość: 43 km/h

T34
Pomysł powstania czołgu średniego T-34 powstał w Głównym Zarządzie Pancerno - Samochodowym Armii Czerwonej. Zarząd złożyć zamówienie na czołg kołowo - gąsienicowy do Biura Konstrukcyjnego Charkowskiej Fabryki Parowozów. Projekt czołgu miał nosić oznaczenie A-20. Później pod wpływem wiadomości z Hiszpanii postanowiono zaprojektować drugi czołg, ale tylko gąsienicowy. W 1938 r. odbyło się posiedzenie Głównej Rady Wojennej, na którym postanowiono zaprojektować jedynie czołg typu A-20. Jenak Stalin wydał rozkaz zbudowania również modelu A-32, a po stosownych testach wybrać najlepszą wersję. Po testach okazało się, że lepszym modelem jest A-32, który 19.12.1939 został oddany do użytku armii jako T-32.

GAZ 67b - potocznie zwany Czapajewem, radziecki samochód terenowy, utworzony w 1943 r na wzór amrykańskiego jeep'a. Pełnił rolę przewoźnika żołnierzy i lekkiego sprzętu.
Załoga: 4 osoby
Wymiary: dł - 3,34m, szer - 1,68m, wys - 1,70m
Szybkość max - 90 km/h

Pojazdy niemieckie

PzKpfw IV Ausf H - SdKfz
Kolejna wersja niemieckiego czołgu średniego PzKpfw. Został wyposażony w pancerz grubości 80 mm oraz fartuchy ochronne. Czołg ten posiadał również długolufową armatę, która nadawała pociskom dużą prędkość początkową, dzięki czemu idealnie nadawał się do niszczenia czołgów w oddziałach przeciwpancernych.
Masa: 23 500 Kg
Wymiary: d?.- 6,63 m, szer.- 2,88 m, wys - 2,68 m.
Prędkość: 38 Km/h

Elephant
Samobieżne działo szturmowe, teoretycznie miał to być as w rękawie niemieckiej armii. Jednak w praktyce okazało się, że wytworzono potężny, ciężki i ledwo poruszający się pojazd, który nie miał szans w starciu z piechotą ze względu na brak karabinu maszynowego. Elephant debiutował w bitwie pod Kurskiem.
Dane:
Załoga: 6 osób
Masa: 65 ton
Wymiary: 8,14 m x 3,38 m x 2,97 m
Prędkość: 30 km/h

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie