Zapewne każdy z Was miał kiedyś styczność z grami, ba, nie ma na świecie osoby, która nie uczestniczyłaby w jakiejkolwiek rozgrywce. Jednak czy kiedykolwiek zastanawialiście się nad samą definicją ‘gry’? Jej sednem, różnicami pomiędzy pozostałymi, ewentualnymi rozrywkami? Ciociu wikipedioo…!
“Gra – czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Od innych rozrywek grę oddziela istnienie ścisłego zbioru zasad gry, od innych skodyfikowanych czynności jej rozrywkowy charakter.”
Brawo! Właśnie staliście się bogatsi o pewną wiedzę, zainkasowano +1 do mądrości i nową umiejętność:
Znajomość definicji: gra.
Cieszycie się? Głupie pytanie, oczywiście, że tak. Pójdźmy dalej, eksplorując jaskinię gier, dalej, prawo, lewo. Natrafiasz na list, co chcesz zrobić?
<<”Czytam”.
…..Wybierz typ gry:
- Gra umysłowa – bez elementu losowego i fizycznego, czyli taka, w której wygrana zależy od sprawności umysłowej osoby grającej; w praktyce jednak od trafności posunięć gracza i działań oponentów. Typy:
* Planszowa – rodzaj gier umysłowych, konkurencyjnych, do których wykorzystywana jest plansza.
* Quizowa – gracz ma tu za zadanie udzielenie odpowiedzi na zadawane pytania. Mogą zawierać elementy konkurencyjne, jeśli nagrodą nie jest sama odpowiedź na pytanie, ale także (lub wyłącznie) odpowiedź lepsza od współgraczy.
- Gra losowa – taka w której wynik nie jest możliwy do przewidzenia i nie istnieją strategie umożliwiające polepszenie swojego wyniku bez złamania zasad gry. Przykładem może być ruletka, lotto, wojna (gra karciana).
- Gra oparta o sprawność fizyczną – oparta o zadanie (bądź zadania) do wykonania, które mają sprawdzić różne cechy sprawności psycho-ruchowej gracza (np. zręczność, szybkość, siłę itp.). Gry takie mogą być zabawami dla dzieci, pomagającymi im w rozwoju fizycznym. Szczególnym rodzajem mogą tu być gry zręcznościowe, które mogą być realizowane także poprzez komputer. Do tego podtypu gier należą wszelkie dyscypliny sportowe.
- Gra umysłowo-losowe – gra, w której o zwycięstwie decyduje zarówno los jak i umiejętności. Ponieważ wynik gry pomiędzy przyzwoicie grającymi graczami jest prawie zupełnie losowy, w przeciwieństwie do takich gier jak go czy szachy, w grach tego typu nie wytwarza się prawie nigdy skomplikowana teoria gry, ani też stała klasa bardzo dobrych graczy. Do tej kategorii należy zaliczyć większość gier w karcianych (np. poker), a także część gier planszowych (np. chińczyk, Monopoly).
- Gra socjologiczna – gra, w której osoby rozgrywające przybierają na czas jej trwania specyficzne role. Brak tu jakiejkolwiek rywalizacji czy też określonego celu. Przykładem jest tu np. gra aktorska, zmiana sposobu postępowania, zależna od osoby, z którą się w danej chwili obcuje czy też np. tzw. “przekomarzanie”, zwana także
- Grą psychologiczną – to powtarzający się zbiór transakcji pozornie racjonalnych, zawierających ukrytą motywację i przewidywalną korzyść, stanowiącą zakończenie gry i jej cel rzeczywisty.
>>>Chcesz wiedzieć jakie są inne typy gier?
Write: Tak.
…
- Gry hazardowe – z dużym elementem losowym i niskim, bądź umiarkowanym elementem umysłowym i zwykle bez elementu fizycznego. Może to być poker, ruletka, różnego typu automaty (jednoręki bandyta).
- Gry strategiczne – rodzaj gier planszowych, w których plansza jest mapą pewnego obszaru, zazwyczaj podzieloną na heksagonalne pola. Przeważnie są to gry, w które grają dwie przeciwstawne strony, posiadające własne jednostki o rozbudowanej charakterystyce, umieszczane na planszy w postaci żetonów. O skuteczności działań decydują zarówno czynniki losowe (losowanie wyników potyczek np. kośćmi do gry), jak i posunięcia, strategie graczy.
- Gry fabularne – są to gry, w których gracze wcielają się w pewne role (o określonej charakterystyce) i odgrywają je w fikcyjnym świecie (często z rozbudowaną historią i zasadami). Gracze zazwyczaj nie konkurują ze sobą i nie dążą do wyeliminowania się z rozgrywki, lecz starają się wspólnie rozwiązywać stawiane przez Mistrza Gry problemy. Zazwyczaj nie sprawdzają sprawności fizycznej graczy (oparte na opowieściach i rozmowach), mogą jednak zawierać elementy sprawnościowe związane z konkretnymi zadaniami, a także np. pojedynki mogą być odgrywane na wpół realistycznie.
- Gry bitewne – jest to połączenie planszowych gier strategicznych z grami fabularnymi. Zamiast plansz używane są makiety i podczas prowadzonych na ich terenie walk, istotne są trzy a nie tylko dwa wymiary. Makiety nie są przeważnie dzielone na żadne pola. Do mierzenia odległości używa się prostych narzędzi takich jak zwykłe linijki. Zamiast żetonów w grach bitewnych używane są figurki. Z gier fabularnych przeważnie wzięte są jedynie typy postaci oraz warstwa estetyczna.
- Gry karciane – gry, w których używa się różnego typu talii kart, najczęściej losowanych i rozdawanych pomiędzy graczy. Niektóre z gier karcianych znane są jako gry hazardowe np. poker.
* Kolekcjonerskie gry karciane – typ gier karcianych związanych z grami fabularnymi i grami planszowymi, w których każda karta ma swoje rozbudowane funkcje w grze i może służyć jako element planszy, postać, przedmiot, zdarzenie itp.
Wait…
Wait…
Gatunki gier video:
* Gry logiczne
* Gry platformowe
* Gry zręcznościowe
* Gry przygodowe
* Gry akcji
* Gry sportowe, wyścigi
* Gry fabularne (cRPG), MMORPG
* Gry bitewne, wojenne
* Gry hazardowe, karciane
* Gry strategiczne
* Gry symulacyjne
* Survival horror
* Gry edukacyjne
Podział ze względu na możliwości korzystania z gier:
* Gry przeglądarkowę (gry via WWW, bbgames) – otwierane przy pomocy przeglądarki internetowej, nie potrzebujące zainstalowania ich na twardym dysku, jednak wymagają połączenia z Internetem.
* Gy uruchomieniowe (gry via .exe) – wymagające zainstalowania, można je uruchomić niezależnie od tego czy posiadamy w danej chwili dostęp do Internetu.
Dalej, podział ze względu na grafikę:
* Gry graficzne
* Gry tekstowe
Dalej, podział ze względu na tryb widzenia:
* Izometryczne
*Side-scrollery
* FPP
* TPP
* Lotu ptaka
If ($player -> co_teraz_chce == “chce_wiecej”) {
print $dalejargh!!!!!111oneoneeleven;
}
Słowem zakończenia…
Gry, tak jak ich projektanci, istniały niemalże od zawsze.
Wciąż można słyszeć kłótnie o to, która z gier była tą pierwszą, niektórzy uważają, że było to Go, inni znów, że Afrykańskie Awari.
Jednak szczerze powiedziawszy, nie możemy ani znać tytułu pierwszej z nich, ani jej reguł, dlaczego?
Odpowiedź jest banalna, pierwsze gry były tworzone przez ludzi pierwotnych.
Człowiek od zarania dziejów potrzebował rozrywki, więc stworzył po to jej najaktywniejszą formę-różnorakie gry. Niektóre z nich nie zmieniły się od wieków, jak np. szachy czy też rzeczone wcześniej Go, inne były wciąż to poddawane wszelakim modyfikacjom i dodatkom.
Gry powstawały, powstają i będą powstawać, czasami ich reguły są wręcz banalne i łatwe do opanowania (patrz: większość gier karcianych-Oczko, Pan etc.), lecz kiedy indziej, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę ich komputerową odmianę, są diabelnie trudne do perfekcyjnego opanowania, jak i zaprojektowania. Nierzadko rządzą w nich zasady podobne do tych z naszego, prawdziwego świata, a czy ktoś opanował życie?
Znalazł idealny przepis na nie?
Swoją drogą, życie też jest grą.
Szkoda, że tą najtrudniejszą.