Podstawy pozycjonowania

Antoni Kwapisz
05.09.2015

Ten artykuł będzie zaledwie wstępem do porządnego wypozycjonowania strony. W kolejnym, który będzie traktował swoją tematyką SEO, opiszę na przykładzie (Dzienników Emku) jak wynieść swoją stronę na wyżyny. Ale od czegoś trzeba rozpocząć.

Znaczniki META

Meta to podstawa każdego webmastera... Nie po to powstały, aby opisywać w nich tylko słowa kluczowe i opis strony dla wyszukiwarki, a większość twórców stron tak robi. Postaram się opisać więcej ich możliwości... Znaczniki META są bardzo ważne dla przeglądarek. Wysyłają nagłówki dokumentu HTML, informujące o praktycznie każdej ważniejszej informacji na temat strony i jej twórcy. Znaczniki meta mają dwa zadania:

  1. Interakcja z serwerem (HTTP-EQUIV)
  2. Dostarczenie informacji na temat strony (NAME)

Opis zaczniemy od najprostszego:

 

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

 

Informuje przeglądarkę jakiego zestawu znaków ma użyć.

---

 

<meta http-equiv="Content-Language" content="pl" />

 

Określenie wersji językowej pomaga podczas wyszukiwania strony w określonym języku w wyszukiwarce.

---

 

<meta http-equiv="pragma" content="no-cache" />

 

Wymusza na przeglądarce nie stosowanie zapisywania do pamięci podręcznej (cache). Przydatne, gdy strona jest często aktualizowana

---

 

<meta http-equiv="Reply-to" content="majareq@kezarth.net" />
<meta name="Author" CONTENT="Dzienniki Emku" />
<meta name="Copyright" content="Dzienniki Emku, MajareQ" />

 

Określenie autora i drogi kontaktowej do twórcy strony.

---

 

<meta HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="Mon, 19 Sty 2009 10:00:01 GMT" />

 

Informuje o dacie ważności dokumentu.

---

<meta name="Robots" content="all" />

 

Informacja dla robotów wyszukiwarek co mają indeksować. Określenie w parametrze content wartości "all" powoduje, że robot indeksuje wszystko "jak leci" łącznie z tymi podstronami, które nie koniecznie chcemy jeszcze pokazywać światu.

---

Dodatkowa konfiguracja

  • content="index,follow" - indeksuje i podąża za odsyłaczami na stronie (max 2 poziomy)
  • content="index,nofollow" - indeksuje nie odwiedzając linków
  • content="noindex,follow" - odwiedza tylko odsyłacze
  • content="noindex,nofollow" - nie indeksuje i nie odwiedza odsyłaczy
  • content="all" - to samo co index,follow
  • content="noimageindex" - indeksuje tylko tekst

Przykładowy zestaw znaczników:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<meta http-equiv="Content-Language" content="pl" />
<meta http-equiv="pragma" content="no-cache" />
<meta http-equiv="Reply-to" content="majareq@kezarth.net" />
<meta name="Author" CONTENT="Dzienniki Emku" />
<meta name="Copyright" content="Dzienniki Emku, MajareQ" />
<meta http-equiv="expires" content="0" />
<meta name="Robots" content="all" />
<meta name="Rating" content="General" />
<meta name="Distribution" content="Global" />
<meta name="classification" content="global,all" />
<meta name="page-type" content="typ strony" />
<meta name="Identifier-URL" content="http://majareq,viawww.pl" />
<meta name="page-topic" content="oferta usługi jakiejś tam" />
<meta name="revisit-after" content="20 days" />
<meta name="Keywords" content="slowa,kluczowe" />

Dodatkowa lektura

Aby dowiedzieć się więcej na temat META polecam następujące lektury:

Komentarze HTML

Bardzo dobrym sposobem wypozycjonowanie swojej strony jest dodawanie komentarzy html z słowami kluczowymi. Robot wyszukiwarki przeglądając kod strony natrafia na niego i indeksuje jak zwykłą treść. Przykład?

<⁞ ! -- administrowanie, administrowanie serwisami, bazy danych, domeny, doradztwo, hosting, informatyka, konta e-mail, konta
email, outsourcing, pozycjonowanie, serwery dedykowane, serwery, serwisy, sklepy, strony www, strony, tworzenie serwisów www, usługi
hostingowe, usługi informatyczne, usługi internetowe, witryny, www, Administrowanie serwisami, Bazy danych, Domeny,
Doradztwo, Hosting, Informatyka, Konta e-mail, Konta email, Outsourcing, Pozycjonowanie, Serwery dedykowane, Serwery,
Serwisy, Sklepy, Strony www, Tworzenie serwisów www, Usługi hostingowe, Usługi informatyczne, Usługi internetowe, Witryny,
Www, ADMINISTROWANIE SERWISAMI, BAZY DANYCH, DOMENY, DORADZTWO, HOSTING, INFORMATYKA -->

Wypełnianie treści strony

A oto kilka trików młodego pozycjonera:

  • Umieść kilka najważniejszych słów kluczowych w znaczniku TITLE w sekcji HEAD.
  • Koniecznie umieszczaj też te słowa minimum dwukrotnie na stronie, w treści
  • Umieszczaj te słowa jako linki do stron zawierających te słowa. (korzystaj ostrożnie! Google nie lubi tego typu zagrań!)
  • Umieszczaj te słowa jako znaczniki alt do obrazków i title do linków.
  • Staraj się o jak największą liczbę linków odnoszących się do Twojej strony. Jeśli masz już jakąś stronę możesz umieszczać linki z opisem stron na które wchodzi wiele osób np. "darmowe szablony stron". Nie jest to do końca uczciwe, ale skuteczne pozycjonowanie strony. Zwiększa w ten sposób popularność strony.
  • (! bardzo skuteczne)Używaj "przyjaznych linków".
  • Polskie społeczeństwo wyszukuje coraz bardziej trafne frazy. Próbuj być na bieżąco z tym czego szukają internauci. Możesz to robić przeglądając rankingi.
  • Często stosuj anchor text.
  • Stosuj Deep Linking.
  • Dodaj swoją stronę do DMOZ.

Black SEO

Black SEO to inaczej pozycjonowanie z wykorzystaniem technik nie popieranych przez wyszukiwarki. Często spamerskich. Black SEO opiera się dynamicznym generowaniu ogromnych ilości - najczęściej nie chcianej - treści i linków przychodzących do stron pozycjonowanych za pomocą black SEO. Bo Black SEO należy m.in:

  • Cloaking
  • Duplicate Content
  • Farma linków


Nie korzystaj z tych technik jeśli chcesz uniknąć bana w Google.

Na razie to tyle. Na dniach postaram się konkretniej opisać Jak wynieść swoją stronę na wyżyny Google.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie