FAQ dotyczące najczęstszych, najgłupszych, najdziwniejszych oraz najciekawszych pytań początkujących, dotyczących gier przeglądarkowych, forum, administracji etc.
1. Czy mogę posiadać grę na portalu interia.pl (12mb wolnego miejsca na stronę www po założenia konta pocztowego)?
Nie. Gra zazwyczaj posiada bazę danych (choć są gry, które korzystają z baz w formie dokumentów tekstowych) oraz serwer, na którym są musi posiadać obsługę PHP (na interii takowego brak)
2. Jak wrzucić pliki na serwer?
Używasz do tego celu odpowiedniego programu (np. Total Commander). Można także przez klienta systemowego (każdy musi sam do tego dojść. To tak zwane Wielkie Odkrycie). Jeśli mimo wszelkich starań ne udaje Ci się połączyć z serwerem, zapoznaj się z tą lekturą: Umieszczanie plików na serwerze (FTP).
3. Nie znam PHP. Czy mogę się brać za grę?
Nikt nie broni. Jednak wskazana jest nauka przynajmniej PHP by Twój twór zaczął przypominać grę, a nie klona.
4. Nie znam HTML. Brać się za grę?
Absolutnie nie. Nie zrozumiesz zasad działania, wszelkie błędy będą dla Ciebie znaczyć tyle co dla przeciętnego dresa wyraz "zęza" czy też "marsel".
5. Jakie koszty ponoszę instalując gotowy, darmowy silnik (np. Vallheru)?
Hm... to zależy. Jeśli sam umiesz poradzić sobie z grafiką, skryptami i tekstem- Twoje koszty to ewentualny zakup miejsca w sieci na grę. W przypadku, gdy ktoś ma i pomagać- dochodzi do tego opłata 'pracowników' (o ile pracują za pieniądze). W przypadku gdy łamiesz prawa autorskie- tutaj decyzję dotyczącą wydatków podejmuje sąd.
6. Jeśli ukradnę komuś grafikę, skrypt, tekst, to coś mi grozi?
O ile autor wniesie oskarżenie to owszem. Grozi Ci grzywna lub służenie na klęczkach u Grubego Joe za malowniczymi kratami.
7. Jaka jest najskuteczniejsza forma reklamy?
Pozycjonowanie w przeglądarkach daje najlepsze efekty. Dobrym sposobem (choć wkurzającym ludzi) jest także zakupienie listy mailingowej lub zapłacenie komuś by wysłal naszą wiadomość poprzez takową listę. Są tu jednak dwa szkopuły- nie każdy kliknie i możemy sobie narobić wrogów.
8. Ile kosztuje (średnio) wynajęcie grafika lub programisty?
Tutaj dużo zależy od stażu osoby, którą chcemy zatrudnić, "imidżu" tejże osoby oraz od wielkości roboty. Za małe rzeczy programista zazwyczaj bierze od setki w górę. Grafik za standardowe robótki bierze od 50 złotych w górę (najczęściej jednak jest to około setki przy amatorach oraz około 500 przy zawodowcach).
9. Skąd mogę pobrać silniki Ikariama, oGame etc?
Takowe gry są robione pod "komerche". Nikt ich za darmo nie udostępni, a kupić nie wiem czy by się dało. Cena oscylowałaby pewnie w granicach miliona euro. Cena taka jest dość atrakcyjna- taka gra zarabia na siebie oraz na swoich twórców- trzeba tylko zadbać o reklamę.
10. Co lepsze- wgrać gotowca i go edytować czy też stworzyć własny silnik i oprzeć na nim grę?
Coż... tutaj są podzielone zdania.Gotowca można zmienić nie do poznania prawie- oszczędza nam on czas. Z drugiej strony lepiej znamy własne silniki (bo tworzymy je od zera) oraz ludzie przychylniej patrzą na takowe gry (są ludzie, którzy uważają oparcie się o coś jako klonowanie). Tą sprawę pozostawiamy Twojemu sumieniu.
11. Pojawił mi się błąd.....
Użyj opcji SZUKAJ na forum viawww - odpowiedź powinna sie pojawić. Jeśli nie- śmiało zakładaj temat stosując sie do regulaminu oraz dokładnie opisując swój problem.
12. Założyłem właśnie swojego oGame, możesz mi powiedzieć jak wejść do ftp?
Po pierwsze- oGame to nazwa zastrzeżona TYLKO i WYŁĄCZNIE dla silnika i gry produkcji GameForge. Za łamanie praw autorskich może Cię spotkać kara. Po drugie- FTP? No to tutaj należy zakupić sobie mózg...
13. Gdzie znajduje sie plik z bazą danych?
Przeważnie w folderze głównym z 'grom'. (a teraz poważny dopisek MQ (bo nie mogłem patrzeć na wygłupy Kamila... ;) ) - jeśli baza danych jest tekstowa to rzeczywiście najczęściej jest katalogu głównym, choć nie zawsze. Przyznaję jednak, że prawie nigdy nie spotkałem się z bazą danych w plikach, w grach MMO. Najczęściej bazują one na MySQL, PostqreSQL lub SQLite - do zarządzania taką bazą potrzebny Ci odpowiedni manager - zgłoś sie do swojego providera.)
14. Czym się różni MMORTS, MMOSG od MMORPG
MMORTS to strategia czasu rzeczywistego, MMOSG to strategia turowa (zazwyczaj), a MMORPG to gra RPG, czyli taka w której wcielamy się w jakąś postać.
15. Jaki jest najpopularniejszy silnik w Polsce do tworzenia własnych gier?
Tutaj walka jest dość zażarta jednak najwięcej klonów oraz gier pochodzi od silnika Vallheru. Konkurencją jest Ugamella.
16. Który silnik najlepiej wziąć do edytowania?
To zależy od tego czego potrzebujesz w grze, jaki ma być jej gatunek oraz jak skomplikowany chcesz kod. Do nauki skryptów pod RPG polecałbym na początek Vallheru. W budowie nie jest skomplikowane, jednak ma dość sporo błędów oraz dość spory bałagan w plikach. Do analizy kodu jest jednak w miarę dobre.
17. Co lepsze- programowanie strukturalne czy obiektowe?
Oczywiście obiektowe. Więcej możliwości tańszym kosztem oraz wygoda. Jednak żadnen początkujący programista nie poradzi sobie z obiektówką nie zaczynając od strukturalnego pisania.
18. Przepis na idealną grę?
Nie ma takowego chyba Jednak na pewno jednym ze składników są: nieliniowość fabuły, dużo atrakcji dla gracza oraz ciekawa szata graficzna