Wywiad z BW Team- twórcami „Blond Wars”, „Burning Riders” oraz „Time Edge”

Remigisz Szulc
05.09.2015

Wywiad z BW Team- twórcami „Blond Wars”, „Burning Riders” oraz „Time Edge”.

1. Witam. Zacznijmy może od początku. Kim jesteście i czym się zajmujecie?
Jesteśmy sobą. Robimy to o czym zawsze marzyliśmy czyli gry komputerowe pod www.

2. Nie można zaprzeczyć, że jest to dosyć ciekawe i niebanalne zajęcie. Skąd się wziął pomysł na aktywne działanie na rynku akurat tego typu gier?
Zawsze chcieliśmy to robić. Od najmłodszych lat interesowało nas robienie gier.
Kilka lat temu zagrałem w fajną grę pod tytułem Vampir: Maskarada. RPG oddający bardzo fajnie klimat fabularnej gry pod takim samym tytułem. Jedynym czego mi brakowało to możliwości dalszego rozwoju postaci, odkrywania świata i interakcji z prawdziwymi graczami. Tak powstała sama idea gry, która pozwoliła by na więcej niż klasyczne liniowe RPG. Pozwoliła by graczowi być kim tylko chce oraz rozwijać się do granic własnej wyobraźni.


3. W zamierzeniach i początkowych krokach, było to dla Was swego rodzaju hobby, czy praca, dająca dochód?
Połączenie wszystkich tych trzech rzeczy i nadal tak jest.
Staramy się by gra nie stała się tylko maszynką do robienia pieniędzy ale pokazywała różne wartości, konsekwencje podejmowanych wyborów. Była czymś więcej niż tylko internetowym klikaczem.
Wiadomo, z czegoś trzeba żyć z drugiej strony nie wszystkie zmiany maksymalizujące dochód były by korzystne dla samej gry i właśnie takich zmian staramy się unikać.


4. Jak wyglądały Wasze początki? Było ciężko? Co Was skłoniło do tego typu pracy/hobby?
Tak, było ciężko. Wyobraź sobie, że pracujesz 8h na etacie, by zarobić na zapłacenie ZUS i reklamę. Następnie wracasz do domu i siedzisz kolejne 8-12h moderując forum, kodując czy przygotowując kolejne poprawki czy udoskonalenia.
Spaliśmy wtedy po 4h dziennie i na nic innego nie mieliśmy czasu. Na szczęście po jakichś 9 miesiącach mogliśmy trochę zwolnić tempo i zrezygnować z dodatkowej pracy.
A co nas skłoniło do takiej pracy, hmm, myślę, że była to chęć stworzenia czegoś w co sami bardzo chcieliśmy zagrać ale czego nie było wtedy na rynku, poza tym nie podobało się nam, że nasz rynek zalewają niemieckie produkcje i chcieliśmy pokazać, że Polak też potrafi zrobić grę, często lepszą niż Niemiec czy Amerykanin.


5. Czy sami także gracie w swoje gry jak i gry konkurencji?
W swoje po prostu nie możemy, inaczej wiązało by się to z dziesiątkami teorii spiskowych, że pomagamy tym lub tamtym albo dopisujemy sobie osiągnięcia w kodzie.
Jeśli chodzi o produkcje konkurencji to zdarza nam się zagrać, przez kilka dni, chociaż ostatnio nie spotkałem niczego nowego co potrafiło by mnie przyciągnąć na dłużej.


6. Jak zdobyliście tak wielką popularność?
Ciężką pracą. A tak szczerze to bardziej pytanie do naszych graczy niż do nas.

7. Czy dziś, na przestrzeni czasu, żałujecie związania się ze swoimi grami? Bierzecie w pełni za nie odpowiedzialność i możecie z czystym sumieniem powiedzieć, że są dobre i dopracowane w każdym calu?
Oczywiście że nie żałujemy (no chyba, że odpisujemy po raz tysięczny na jakąś naprawdę głupią wiadomość)
Jasne że uważamy że to co robimy jest dobre i dopracowane, inaczej moglibyśmy już zwinąć interes i szukać pracy.


8. Czy administrowanie i zajmowanie się tymi grami przeszkadza lub pomaga Wam w życiu prywatnym?
Zdecydowanie przeszkadza. Pracujemy po 10-15h dziennie, do tego często w soboty i niedziele. Ta praca to część naszego życia i często inni ludzie nie potrafią tego zaakceptować.

9. Jak sądzicie, co takiego przyciąga tłumy do Waszych gier?
Osobiście sądzę, że to kwestia ciekawego świata i dobrej, spójnej fabuły.

10. Skąd się wziął pomysł na zajęcie się takim rzemiosłem? Jakie były Wasze początkowe obawy/plany/marzenia?
Początek jest już opisany w pkt 2. wink.gif
Pierwszymi marzeniami było 100 aktywnych graczy, potem 200 itd wink.gif


11. Od początku wiedzieliście, że właśnie Wasze gry osiągną sukces na skalę globalną i będzie rywalizować o tytuł króla browserówek?
Tak, od początku chcieliśmy być kimś znaczącym na tym rynku.

12. Jakie macie rady dla ludzi zaczynających swoją przygodę z tworzeniem gier bMMO?
Planowane koszty mnóżcie X4, a przychody dzielcie na 4. Wtedy przynajmniej budżet wytrzyma wink.gif.
A tak poważnie to róbcie to o czym marzycie i w co sami byście chcieli grać.


13. Czy bywały u Was chwile zwątpienia i zniechęcenia? Jeśli tak, co je wywoływało?
Zawsze takie chwile się pojawiają. Głównie są to momenty gdy zaczyna brakować sił, człowiek jest zmęczony i chciał by to wszystko rzucić w diabły i gdzieś wyjechać. Wtedy trzeba wziąć głęboki oddech, oderwać się na chwilę od pracy i zrobić coś tylko dla siebie.

14. Jak Wam się razem współpracuje? Czy często zdarzają się pomiędzy Wami kłótnie?
Tak, głównie o to co zniszczyło WTC smile.gif

15. Wiadomo, że z biegiem lat konkurencja będzie coraz większa, jakie są więc plany na pozbycie się jej?
Właśnie szukamy odpowiedniego taliba do tego zadania.

16. Jakie są plany na przyszłość, nowe gry, ulepszanie tych, już powstałych, czy może porzucacie branżę?
Wszystko po trochu ale z pewnością nie zamierzamy dać konkurencji o sobie zapomnieć.

17. Kim jesteście na co dzień, jak spędzacie swój wolny czas?
Na co dzień jesteśmy normalnymi ludźmi, mamy rodziny, chodzimy do kina i na koncerty, lubimy kiełbaski z grilla i piwo.

18. Jakiego rodzaju bugi są najczęściej używane przez graczy i jak radzicie sobie z takimi oszustami?
Nie ma takich, jak jakiś znajdziemy jest od razu patchowany, a winni dostają bana.

19. Jakich technologii jak i języków używaliście do napisania swoich gier? Na czym bazowaliście, bazujecie?
PHP, MySQL.

20 .Do każdej gry używacie osobnego silnika, czy może tego samego, delikatnie podrasowanego?
Do każdej tworzony jest oddzielny silnik. Oczywiście pewne fragmenty kodu można importować (chociażby obsługę wiadomości) jednak staramy się tworzyć zawsze coraz to nowe, lepsze i wydajniejsze rozwiązania.

21. Jak widzicie przyszłość rynku gier bmmo?
Nie myślimy tak wiele o przyszłości, staramy się po prostu robić coraz ciekawsze i lepsze gry.

22. Jak wygląda proces tworzenia takiej gry? Skąd wiadomo, że dana koncepcja jest trafiona w dziesiątkę?
Proces tworzenia wygląda standardowo, pierw jest pomysł a potem dodaje się kolejne elementy, modyfikuje, testuje i na końcu wydaje.
Jak już otworzysz któryś serwer z kolei i bilans jest dodatni to możesz powiedzieć, że się udało.


23. A Wasza praca, na czym ona polega?
Na robieniu coraz lepszych gier.

24. Czy wszystkie Wasze pomysły idą w realizację, czy odstawiliście jakieś na przyszłość, wyrzucili do kosza? Jeśli tak, z jakich powodów?
Nie, po prostu nie jesteśmy w stanie zrobić wszystkiego na raz wink.gif

25. Czy chcecie rozwijać swój team? Jeśli tak, na jakie stanowiska szukacie ludzi?
Tak, obecnie szukamy operatorów na większość krajów świata oraz programisty biegłego w PHP i MySQL. Docelowo także mamy zamiar rozszerzyć team grafików o stanowisko 2D i 3D.

26. Nie mam więcej pytań. Życzę przyjemnej pracy i pozdrawiam.
Dzięki.
 

 
 
Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie