Zaprojektuj własną grę. O Game Designie słów parę.

Antoni Kwapisz
05.09.2015

Czym jest Game Design?

Gry, tak jak ich projektanci, istniały niemalże od zawsze.
Wciąż można słyszeć kłótnie o to, która z gier była tą pierwszą, niektórzy uważają, że było to Go, inni znów, że Afrykańskie Awari.
Jednak szczerze powiedziawszy, nie możemy ani znać tytułu pierwszej z nich, ani jej reguł, dlaczego?
Odpowiedź jest banalna, pierwsze gry zostały tworzone przez ludzi pierwotnych.
Człowiek od zarania dziejów potrzebował rozrywki, więc stworzył po to jej najaktywniejszą formę-różnorakie gry. Niektóre z nich nie zmieniły się od wieków, jak np. szachy czy też rzeczone wcześniej Go, inne były wciąż to poddawane wszelakim modyfikacjom i dodatkom.
Gry powstawały, powstają i będą powstawać, czasami ich reguły są wręcz banalne i łatwe do opanowania (patrz: większość gier karcianych-Oczko, Pan etc.), lecz kiedy indziej, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę ich komputerową odmianę, są diabelnie trudne do perfekcyjnego opanowania, jak i zaprojektowania. Nierzadko rządzą w nich zasady podobne do tych z naszego, prawdziwego świata, a czy ktoś opanował życie?
Znalazł idealny przepis na nie?

Projektowanie gry to proces składający się z:

 

  1. Wstępnego wyobrażenia gry.
  2. Zdefiniowania drogi, za pomocą której gra ma działać.
  3. Opracowania elementów, które stworzą i polepszą grę (koncepcje, funkcje, muzyka, grafika, interfejs i inne)
  4. Przeniesienie koncepcji i własnych tworów na papier oraz wytłumaczenie zespołowi zajmującemu się tworzeniem gry w jaki sposób ma stworzyć daną grę.


Jak traktować projektowanie gry jak i samych Game Designerów?

Niektórzy nazywają ich artystami.
Ludźmi, którzy układają w swojej głowie misterne opracowania gry, snują coraz to nowsze wizje, mające na celu poprawić rozgrywkę i pobudzają swoją wyobraźnię oraz kreatywność do szczytowych granic.

Natomiast pozostali uważają ich za naukowców, którzy niczym średniowieczni alchemicy, poszukują idealnego przepisu i wyważenia, aby stworzyć idealną kompozycję-grę.
Prawda, jak to zwykle raczono mawiać, leży jednak po środku.
Z jednej strony nie ustępują malarzom, czy też piosenkarzom, gdyż robią to, co kochają, wkładają w to całe swoje serce i w samym procesie tworzenia intensywnie korzystają z własnych odczuć, jak i wyobraźni. Jednak sama mechanika i odpowiednie zbalansowanie gry-co jest rzeczą równie ważną jak sam pomysł-wymaga intesywnej pracy umysłowej, jak i kalkulatora w ręku oraz dużego doświadczenia, a wiadomo czego domeną są w/w rzeczy.

Zaczynajmy.

Projektowanie gry nie ma jednej i wciąż tej samej drogi, czy procesu.
Doświadczenie i wprawa to podstawowa sprawa, ażeby już na wstępie przewidzieć, jak (i czy) dany projekt będzie się dalej rozwijał.
Możesz próbować, na początku zapewne popełnisz wiele błędów, jednak nie licz na to, że kiedykolwiek zrobisz coś, co będzie sukcesem w każdym swoim, nawet najmniejszym, elemencie.
Nikt także nie da Ci gotowego przepisu na idealną grę.
Można jedynie wskazać drogę-czy nią pójdziesz, zależy tylko i wyłącznie od Ciebie, a wraz z biegiem czasu będzie coraz to więcej zakrętów i trudnych decyzji.
Projektowanie gier (zwłaszcza komputerowych) jest wciąż mało popularną i młodą dziedziną.*
Przez co istnieje jeszcze wiele pól do popisu i eksploracji, wciąż można dostarczyć graczom nowych wrażeń.
W muzyce, kinematografii i malarstwie da się wnieść już niewiele świeżości. W tych dziedzinach są już niemalże idealne i schematyczne przepisy na zbudowanie danej atmosfery i wywowałnie żądanego uczucia, a w projektowaniu gier niewiele rzeczy ma swoje niezmienne reguły. Swoją drogą, musisz znać się na wielu dziedzinach, co ciekawe, przyda Ci się głównie wiedza z psychologii i socjologii.
Nie zastanawiałeś się nigdy nad tym, dlaczego niektórzy traktują gry jako duchowe uniesienie i wprost nie potrafią się od nich oderwać? Sukces leży w dobrej manipulacji umysłem człowieka. Na wstępie przyjmij może najważniejszą zasadę: nie sprzedajesz i nie tworzysz gier, lecz uczucia.

* Jeśli uznamy to jako fach; pracę dającą dochody.

Oto pierwsze ćwiczenie:

Pomyśl, jakie mogą być pożądane przez Ciebie uczucia względem różnych gier? Adrenalina, zaciekawienie?
Wypisz wszystkie znane Ci rodzaje gier, jak i podrodzaje, a następnie zapisz obok nich główne uczucia, towarzyszące podczas grania w nie.
Druga zasada: zachowaj równowagę.
Nie koncentruj się tylko i wyłącznie na jednym elemencie gry, gdyż wszystkie są tak samo ważne w ostatecznym odbiorze.

--------------
Temat będzie co jakiś czas aktualizowany, a sama publikacja będzie składała się z kilkunastu (kilkudziesięciu?) artykułów.

Źródła:

 

  • Andrew Rollings and Ernest Adams on Game Design (New Riders 2003)
  • Character Development And Storytelling For Games (Premier Press 2004)
  • Chris Crawford on Game Design (New Riders 2003)
  • Game Architecture And Design (New Riders)
  • Game Design Workshop - Designing Prototyping and Playtesting Games (CMP Books 2004)
  • Ultimate Game Design - Building Game Worlds (McGraw-Hill)
  • Autopsja i własne doświadczenie. + wiedza, którą wyniosłem z książek o marketingu, NLP, manipulacji, reklamie etc.
Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie