W przeszłości zjawiska zakłóceń elektromagnetycznych postrzegane były stopniowo, jako coraz bardziej znaczące, współmiernie do stopnia rozwoju technologii półprzewodnikowej. Długoletnie badania zakłóceń elektromagnetycznych, zarówno pochodzenia naturalnego jaki i tych nieodłącznie związanych z pracą urządzeń technicznych, doprowadziły aktualnie między innymi do powstania opisu zjawisk uznanych za reprezentatywne i do opracowania szeregu technicznych norm międzynarodowych z tego zakresu. Dokonano w ten sposób klasyfikacji zjawisk zakłóceń elektromagnetycznych, określono parametry znormalizowanych źródeł zakłóceń stosowanych w badaniach oraz zaproponowano znormalizowane metody pomiarowe, dotyczące zarówno emisji zakłóceń wytwarzanych przez urządzenia elektryczne lub elektroniczne, jak i odporności urządzeń na oddziaływanie zakłóceń występujących w środowisku ich pracy.
Na ogół zatem wpływ zakłóceń na dane urządzenie określa się poprzez wykonanie badań opartych na znormalizowanych procedurach pomiarowych. Metoda ta może być również zastosowana w odniesieniu do urządzeń elektroakustycznych, ale istnieje w tym przypadku dość istotna różnica wynikająca ze specyfiki tego sprzętu, jak również indywidualizmu oceny przez jego użytkowników. Ścisłe metody pomiarowe nie pozwalają bowiem zbadać, ocenić i znormalizować subiektywnych odczuć estetycznych, jakie powstają podczas odbioru muzyki za pośrednictwem zestawu audio. Znawcy przedmiotu podzielają na ogół opinię o istnieniu niemierzalnych parametrów odpowiedzialnych za istotne aspekty funkcjonowania urządzeń elektroakustycznych. Przykładem jest znaczna niezależność naszej oceny brzmienia danego elementu toru audio od katalogowych danych technicznych typu pasmo przenoszenia, poziom zniekształceń itp., sugerujących zazwyczaj wysoką doskonałość sprzętu.
Pragnieniem każdego użytkownika sprzętu audio wysokiej jakości jest pełne zadowolenie z jego eksploatacji. Wydanie niebagatelnej kwoty na wzmacniacz, kolumny, etc. nie zawsze gwarantuje natychmiastową satysfakcję w postaci obecności dźwięku o najwyższej wierności. Powodem takiego stanu rzeczy są właśnie problemy wynikające z wszechobecności zakłóceń elektromagnetycznych. Jedną z możliwych dróg rozchodzenia się zakłóceń oddziałujących na aparaturę audio jest energetyczna sieć zasilająca. Z występujących tu źródeł wymienić można: pracujące odbiorniki energii różnego typu, procesy łączeniowe w stacjach rozdzielczych, stany awaryjne sieci lub zjawiska pochodzenia naturalnego (wyładowania atmosferyczne).
Ponadto znaczącymi źródłami zakłóceń sieciowych są coraz powszechniejsze cyfrowe urządzenia do odtwarzania i odróbki dźwięku. Innym sposobem przekazywania energii ze źródeł zakłóceń elektromagnetycznych do obwodów urządzeń elektroakustycznych są sprzężenia elektromagnetyczne. Źródłami zakłóceń o takim charakterze mogą być stacje radiofuzyjne RiTV oraz przenośne środki łączności bezprzewodowej. Mechanizm oddziaływania zakłóceń elektromagnetycznych wielkiej częstotliwości na urządzenia audio, a więc posiadające ograniczone użytkowe pasmo częstotliwości roboczych, może wyglądać następująco: sygnał zakłócający wprowadzony do układu elektronicznego ulega demodulacji w przypadkowym złączu półprzewodnikowym (efekt detekcji) w wyniku czego powstaje pewna dodatkowa składowa stała sygnału. Stan ten powoduje przesunięcie punktu pracy aktywnego elementu wzmacniającego w wyniku czego wzrastają zniekształcenia przenoszonego sygnału użytecznego. Efekty oddziaływania powyższych zakłóceń na sprzęt audio to łatwo zauważalne trzaski, dudnienia, "brum" oraz subtelniejsze, odbierane jako ograniczenia w swobodzie i dynamice dźwięku oraz prezentacji efektów przestrzennych.