Banany są nie tylko smaczne, ale też bardzo zdrowe! Oto powody, dla których warto włączyć je do diety

Nawet osoby, które na co dzień niekoniecznie stosują się do zasad zdrowego odżywiania, dobrze wiedzą, że podstawą zbilansowanej diety powinny być warzywa i owoce. Te drugie są o tyle cenne, że można po nie łatwo sięgnąć w niemal każdej sytuacji i zaspokoić głód bez wyrzutów sumienia. Wśród owoców na szczególną uwagę zasługują banany, których zdrowotne właściwości są często bagatelizowane. Sprawdź, dlaczego warto włączyć banany do swojej codziennej diety.

Wcale nie są tuczące!

Banany cierpią z powodu krzywdzącego mitu, według którego są to owoce niewskazane w diecie redukcyjnej, a tym bardziej nie powinny po nie sięgać osoby ograniczające spożycie cukrów. W rzeczywistości banany mają bardzo niski indeks glikemiczny, który wynosi tylko 52 (to niewiele, oczywiście jak na owoc). Jednocześnie banany mają niezły ładunek glikemiczny (wynosi on 12), dlatego szybko dodają energii i są świetną przekąską dla osób aktywnych.

Świetny wybór dla zestresowanych

Po banana jak najczęściej powinny sięgać osoby, które dużą pracują, przez co są narażone na chroniczne zmęczenie i przewlekły stres. Ten owoc jest skarbnicą witaminy B6, mającej zbawienny wpływ na funkcjonowanie ludzkiego układu nerwowego. Warto przy tym wiedzieć, że jeden banan średniej wielkości zaspokaja ponad 20% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.

Zdrowa przekąska

Banan to jeden z najlepszych wyborów w sytuacji, gdy masz nieodpartą potrzebę przegryzienia czegoś między posiłkami. Wbrew powszechnej opinii nie jest to kaloryczny owoc, ponieważ jeden banan dostarcza nam około 110 kcal. Jeśli więc nosi Cię, żeby wrzucić coś na ruszt, a do obiadu jeszcze daleko, zdecydowanie polecamy banana. Ponadto ten owoc zawiera całkiem sporo błonnika, dzięki czemu zapewnia dość długie uczucie sytości.

Źródło bezcennych składników

Mało mówi się i pisze na temat tego, że banany zawierają sporo manganu, czyli bardzo silnego przeciwutleniacza. Włączając ten owoc do swojej diety możesz realnie wpłynąć na opóźnienie procesu starzenia się komórek. Na tym jednak nie koniec.

Banany to także bogate źródło potasu (pomaga regulować ciśnienie krwi, co pozytywnie wpływa na serce), witaminy C (stymuluje układ odpornościowy, ma dobroczynny wpływ na wygląd) oraz tryptofanu – aminokwasu, który przekształca się w serotoninę (nazywaną powszechnie hormonem szczęścia).

Jeśli więc do tej pory unikałeś jedzenia bananów, bo sądziłeś, że jest to tuczący i bezwartościowy owoc, szybko zmień swoje nawyki. Zabieraj banana codziennie do pracy i zastąp nim np. kanapkę z serem i majonezem.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.