Chcesz przejść na weganizm? Dobre rady na początek!

Dieta wegańska jest dziś szalenie modna. Przechodzi na nią coraz więcej osób: część z przyczyn światopoglądowych, część dla zyskania smukłej sylwetki, a część po prostu dla zdrowia. To prawda, że człowiek może żyć bez mięsa, ponieważ w świecie roślin znajdziemy mnóstwo substytutów białka zwierzęcego. Przejście na weganizm jest jednak bardzo poważną decyzją, dlatego dobrze to zaplanuj. O czym musisz pamiętać na samym początku?

Do weganizmu przez wegetarianizm

Rzucanie się od razu na głęboką wodę może być dla Ciebie zbyt trudne. Zwłaszcza, jeśli do tej pory stosowałeś klasyczną dietę z obfitym udziałem produktów odzwierzęcych. W takiej sytuacji nie radzimy natychmiast z tego rezygnować, bo będzie to zbyt duży szok dla organizmu. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest stopniowe przechodzenie na weganizm, po drodze „zaliczając” etap wegetarianizmu.

Zacznij więc od wykluczenia z jadłospisu mięsa, ale nie produktów odzwierzęcych, jak sery, jaja czy mleko krowie i kozie. Po kilku tygodniach oceń, czy jesteś w stanie z tego zrezygnować. Twój organizm będzie już przyzwyczajony do radzenia sobie bez białka zwierzęcego, dzięki czemu po ostatecznym przejściu na weganizm nie odczujesz negatywnych skutków tej decyzji.

Sprawdź ofertę sklepów

Nie ma co ukrywać, że dieta wegańska wymaga całkowitego przeorganizowania swoich nawyków zakupowych. Raczej nie uda Ci się pozostać przy ulubionym dyskoncie – będziesz musiał poszukać innych punktów sprzedaży, przede wszystkim sklepów z ekologiczną żywnością. Jeśli nie masz takiego w bliskiej okolicy, to zostanie Ci kupowanie w Internecie. Przygotuj się też na wyższe koszty zakupów spożywczych, ponieważ zdrowa żywność jest o wiele droższa niż przetworzona.

Daj sobie czas

Jak już wspomnieliśmy, na weganizm nie należy przechodzić ad hoc. Lepiej jest zaplanować sobie poszczególne etapy rezygnacji z produktów odzwierzęcych. Możesz np. ustalić, że przez pierwsze dwa tygodnie nie będziesz jeść mięsa. Kolejne dwa poświęć na stopniowe odstawianie jaj i serów, w międzyczasie eksperymentując z zastąpieniem mleka zwierzęcego np. mlekiem migdałowym. Cały czas obserwuj też reakcję swojego organizmu. Przejście na weganizm powinno Ci zająć około 1-2 miesiące.

Przygotuj kilka przepisów

Jednak wyłącznie takich, które są proste i bazują na łatwo dostępnych produktach – np. roślinach strączkowych (świetne źródło białka roślinnego). Jeśli od początku „wkręcisz się” w wegańskie gotowanie, będzie Ci o wiele łatwiej wytrwać w tym postanowieniu.

Na koniec najważniejsze: nic na siłę! Jeśli Twój organizm źle zareaguje na dietę wegańską (np. będziesz cierpieć na ciągłe wzdęcia), zrób sobie przerwę i skup się na wegetarianizmie, który jest jednak znacznie przyjaźniejszy dla człowieka.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.