Czy tłuszcze rzeczywiście są niezdrowe?

Tłuszcze w powszechnym przekonaniu znajdują się na liście „zakazanych” elementów diety. To efekt bardzo niskiej świadomości dietetycznej w naszym społeczeństwie. Okazuje się bowiem, że tłuszcze są wręcz niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu i absolutnie nie powinniśmy ich wykluczać z jadłospisu. Kluczowe znaczenie ma natomiast to, po jakie tłuszcze sięgamy i jak je przetwarzamy.

Tłuszcze to źródło energii

Zaskoczenie? A jednak! Tłuszcze, podobnie jak węglowodany i cukry, dostarczają organizmowi energii koniecznej do utrzymania normalnej aktywności. Co ciekawe w ludzkiej diecie nie powinno zabraknąć zarówno tłuszczy nienasyconych, jak i wielonienasyconych, nazywanych potocznie „dobrymi tłuszczami”. Znajdziemy je w takich produktach, jak:

  • Oliwa z oliwek
  • Oleje roślinne (np. słonecznikowy)
  • Tłuste ryby (szczególnie morskie)

Bardzo korzystne dla ludzkiego zdrowia są zwłaszcza wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, których bogactwo znajdziemy we wspomnianych już rybach oraz wielu produktach roślinnych. To te kwasy biorą udział w procesach budulcowych skóry, włosów i paznokci, dlatego ich niedobory objawiają się znacznym pogorszeniem wyglądu. Ponadto kwasy tłuszczowe odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie mózgu oraz układu odpornościowego.

Tłuszcze są źródłem witamin

O tym również wiele osób nie wie. Tłuszcze generalnie pełnią bardzo ważną rolę w organizmie. Nie tylko dostarczają nam witamin, ale także stanowią składnik budulcowy komórek. Ich zadaniem jest również przeciwdziałanie wydzielaniu kwaśnych kwasów żołądkowych. U panów dobre tłuszcze podwyższają i regulują poziom testosteronu, z kolei u pań mają zbawienny wpływ na stałość cyklu hormonalnego.

Uwaga!

W diecie nie może zabraknąć przede wszystkim tłuszczów roślinnych. Warto natomiast zwrócić uwagę na ich pochodzenie – powinniśmy sięgać po produkty ekologiczne i nieprzetworzone.

Nie wszystkie tłuszcze są zdrowe

Z diety należy koniecznie wykluczyć tak zwane tłuszcze trans, które są efektem przetwarzania żywności i znajdują się w produktach uchodzących za szczególnie niezdrowe. Mamy tutaj na myśli przede wszystkim popularne fast foody, przekąski, słodycze czy chociażby krem kakaowy. W każdym z tych produktów głównym źródłem tłuszczu jest olej palmowy, który coraz częściej jest zaliczany do grona spożywczych trucizn.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.