Czym jest gęstość odżywcza?

Gęstość odżywcza to jedno z najważniejszych pojęć w dziedzinie dietetyki. Mało kto jednak o nim słyszał. Większość osób przy układaniu jadłospisu kieruje się wyłącznie kalorycznością produktów. Efekt jest taki, że nawet ludzie szczupli i przekonani, że jedzą zdrowo, mogą w rzeczywistości źle się odżywiać. Dowiedz się, czym jest gęstość odżywcza i sprawdź produkty, których nie powinno zabraknąć w Twojej diecie.

Gęstość odżywcza – ważniejsza od kaloryczności

Gęstość odżywcza to wskaźnik, który podpowiada nam, jakie produkty spożywcze zawierają najwięcej cennych minerałów, witamin oraz błonnika. Przyjmując, że przeciętne zapotrzebowanie energetyczne dorosłej, średnio aktywnej kobiety, wynosi 2000 kcal dziennie, należy wybierać takie produkty, które są najbardziej optymalne w relacji kaloryczności do zawartych w nich składników odżywczych.

Przykładowo: dzienne zapotrzebowanie energetyczne można zaspokoić zjadając 3 hamburgery, ale każdy przyzna, że nie będzie to miało pozytywnego wpływu na kondycję organizmu. Można jednak zjeść kilka mniejszych posiłków składających się z produktów o wysokiej gęstości odżywczej.

Indeks gęstości odżywczej

Twórcą tego indeksu jest Joel Fuhrman, amerykański lekarz specjalizujący się w żywieniu. Opracował on wskaźnik, dzięki któremu możemy wskazać produkty o najwyższej gęstości energetycznej, a tym samym mające najlepszy wpływ na ludzki organizm. Indeks to tak naprawdę skala od 1 do 1000 punktów. Im więcej punktów otrzymał dany produkt, tym bardziej warto włączyć go do swojego jadłospisu.

Na punktację danego produktu wpływ ma zarówno zawartość składników odżywczych (w tym błonnika, wapnia, żelaza, witaminy A, witaminy B6, witaminy B12, fitosteroli czy inhibitorów),  jak i wskaźnik antyoksydacyjnej zdolności produktów. Pożywienie bogate w antyoksydanty ma zbawienny wpływ na wygląd skóry, włosów, paznokci i funkcjonowanie układu pokarmowego.

Z indeksu gęstości odżywczej wynika, że zdecydowanie najwięcej dobra czyni naszemu organizmowi jedzenie:

  • Rzeżuchy
  • Rzepy
  • Jarmużu
  • Szpinaku
  • Boćwiny
  • Cykorii
  • Rukoli

Korzystne jest również włączenie do jadłospisu sałaty, kalafiora, brzoskwini arbuza, wiśni czy truskawek. Z kolei słodycze i wszelkie produkty przetworzone mają zdecydowanie najniższy indeks gęstości odżywczej, dlatego powinny zostać wykluczone z diety.

Jedząc produkty o wysokim indeksie gęstości odżywczej, a rezygnując z tych, które nie dostarczają organizmowi odpowiedniej ilości cennych składników, można mieć pewność stosowania się do zasady zdrowego odżywiania. Jest to również sposób na uniknięcie suplementacji witamin i minerałów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.