Gastronomia: Śniadanie - nie ignoruj go!

Śniadanie to najczęściej pomijany posiłek w ciągu dnia. Budzimy się, szybka poranna toaleta, kubek kawy do ręki i biegiem do pracy. To poważny błąd. Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu całego dnia – dodaje energii, poprawia koncentrację, zwiększa wydajność organizmu i korzystnie wpływa na samopoczucie.

Poranny posiłek jest bardzo ważny, nie warto więc go ignorować - wypoczęty po nocy organizm, potrzebuje energii. Śniadanie jest tak samo istotne w przypadku dorosłych, którzy ciężko pracują, jak i dzieci – intensywnie rosną i uczą się, dlatego potrzebują odpowiednich składników na dobre rozpoczęcie dnia. Pomijanie śniadania jest często wynikiem braku czasu, stresu lub po prostu lenistwa. Zdarza się, że rezygnują z niego osoby będące na diecie – to błąd, ponieważ nieregularne jedzenie znacznie spowalnia metabolizm. Sprawia też, że w porze lunchu lub obiadu zjadają dużo większe porcje. Unikanie śniadania jest też przyczyną kiepskiego nastroju, mniejszej efektywności, zmęczenia, a burczenie w brzuchu zwyczajnie dekoncentruje. Wyjście z domu o pustym żołądku często kończy się sięgnięciem po kaloryczną, niezdrową przekąskę, która szybko doda energii, a po chwili poczujemy się jeszcze bardziej senni i ospali. Spowodowane jest to wahaniami poziomu glukozy we krwi. Aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować, musimy dostarczyć mu węglowodanów, które zapewnią stały poziom cukru. Wpłyną korzystnie na efektywność, dodadzą siły oraz wzmocnią odporność. Poprawią też samopoczucie, ponieważ podnoszą poziom hormonów szczęścia – endorfin. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o konkretne, zdrowe śniadanie.

Jak powinno wyglądać prawidłowo skomponowane śniadanie?

Nowicjusz w kuchni narażony jest na różne kulinarne potyczki. Ale jak mówi stare porzekadło – chcieć, to móc. Poranny posiłek nie wymaga dużo czasu, a może być przyjemnym, codziennym rytuałem. Komponując go trzeba pamiętać o kilku rzeczach – na talerzu powinny się znaleźć produkty pełnoziarniste, białka oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Dopełnieniem powinny być naturalne witaminy w postaci owoców i warzyw. Węglowodany, których źródłem jest ciemne pieczywo, płatki (np. owsiane) stopniowo uwalniają zawartą w nich energię, dzięki czemu dobrze się czujemy. Trzeba też pamiętać o produktach bogatych w wapń – nasz organizm nie ma zdolności magazynowania go, dlatego warto przyjmować go regularnie. Wszelkiego rodzaju sery, twarożki, jogurty naturalne, chude wędliny oraz bogate w kwasy Omega-3 ryby. Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdziemy w oliwie z oliwek. Świeże warzywa i owoce dostarczą wielu makro i mikroelementów, które korzystnie wpłyną na samopoczucie i zdrowie. Podczas drugiego śniadania warto sięgnąć po orzechy lub suszone owoce – poprawiają koncentrację i pamięć.

Rutynowe kanapki szybko mogą się znudzić – co więc można szybko przygotować na śniadanie? Dużo ciekawych propozycji znajdziesz na portalach internetowych poświęconych odżywianiu np. Codogara. Bo śniadanie wcale nie musi być monotonne. Już w kilka minut zrobisz jajka na parę sposobów, sycące sałatki i pożywne koktajle. Do tego rozgrzewająca herbata i masz zapewniony zdrowy początek każdego dnia.


Artykuł sponsorowany.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.