Niedoceniane warzywo, które powinno jak najszybciej zagościć w Twojej diecie

To jeden z tych produktów, po które sięgamy niezwykle rzadko, bo nie zdajemy sobie sprawy z jego cudownych właściwości zdrowotnych. Mowa o kalarepie. Niegdyś regularnie gościła na naszych stołach pod różnymi postaciami. Obecnie należy do najmniej popularnych warzyw jadalnych. Szkoda, bo kalarepa jest bogatym źródłem cennych składników odżywczych i ma szerokie działanie prozdrowotne.

Właściwości antynowotworowe

Chińscy naukowcy w 2012 roku dowiedli, że regularne spożywanie kalarepy znacząco zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi, a u osób cierpiących na nowotwór przyspiesza zwalczanie komórek rakowych. Jak to możliwe? Otóż kalarepa jest bogatym źródłem glukozynolanów. Te związki siarki wykazują działanie antynowotworowe. Dlatego kalarepa powinna być podstawowym produktem spożywczym w diecie osób stosujących profilaktykę przeciwrakową.

Dla sercowców

Kalarepa zawiera mnóstwo witaminy C – już jedna jej główka zapewnia 100% dziennego zapotrzebowania. Witamina C nie tylko wzmacnia układ odpornościowy, ale także pomaga zachować prawidłowy poziom ciśnienia krwi. Jest więc niezbędna w diecie osób zagrożonych nadciśnieniem czy innymi chorobami układu sercowo-naczyniowego.

Warto także wiedzieć, że kalarepa jest obfitym źródłem potasu. Ma on właściwości rozszerzające naczynia krwionośne oraz wzmacniające ściany tętnic. Jedzenie tego warzywa jest więc bardzo polecane osobom, które znajdują się w grupie ryzyka wystąpienia udaru mózgu.

Dla chcących zrzucić zbędne kilogramy

Kalarepa to jedno z najmniej kalorycznych warzyw. W 100 gramach produktu znajduje się zaledwie 28 dobrze przyswajalnych kilokalorii. Dlatego jest to produkt bardzo polecany osobom będącym na diecie odchudzającej.

Ponadto kalarepa zawiera sporo błonnika, który jest naturalną miotełką dla ludzkiego organizmu. Usprawnia trawienie, poprawia perystaltykę jelit. Jedzenie kalarepy pomaga pozbyć się zaparć i wzdęć.

Kalarepa zawiera mnóstwo żelaza, dzięki czemu zmniejsza ryzyko anemii. Powinny po nią sięgać obficie miesiączkujące kobiety, a także dzieci. Ponadto w warzywie znajduje się bogactwo fosforu, jodu, miedzi i wapnia.

Zdecydowanie warto „przeprosić się” z kalarepą i włączyć ją do swojego jadłospisu. Warzywo jest nie tylko zdrowe, ale też smaczne – w sieci znajdziesz mnóstwo przepisów na wykorzystanie tego produktu w kuchni.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.