Przeciwutleniacze w żywności: oto ich najlepsze źródła

Z pewnością wiesz, że przeciwutleniacze, nazywane też antyoksydantami, to bardzo cenne składniki żywnościowe, które pełnią kluczową rolę w ludzkim organizmie. Mają właściwość neutralizowania wolnych rodników, a więc jednego z podstawowych czynników rakotwórczych. Powstrzymują również procesy starzeniowe skóry, chronią nas przed miażdżycą oraz cukrzycą typu II. Naturalnym źródłem przeciwutleniaczy jest żywność, dlatego tak ważne jest, aby tworząc zbilansowany jadłospis koniecznie umieścić w nim produkty bogate w antyoksydanty. Czyli właściwie jakie?

Przede wszystkim warzywa i owoce

Najlepszym źródłem antyoksydantów są produkty roślinne, a konkretnie takie, które nie zostały poddane chemicznemu przetwórstwu. Staraj się zatem sięgać po sezonowe warzywa i owoce, koniecznie wybieraj te niemodyfikowane genetycznie.

Rada

W miarę możliwości poszukaj lokalnych dostawców. Zdrowotne właściwości warzyw i owoców są bowiem niwelowane chociażby przez środki ochrony, jak pestycydy i herbicydy.

Co ciekawe na zawartość i wchłanianie antyoksydantów większego wpływu nie ma to, w jakiej formie zjadamy warzywa i owoce. W niektórych przypadkach wręcz warto poddać je obróbce termicznej – przykładem są pomidory, które zawierają likopen.

Jakie antyoksydanty znajdują się w żywności?

Naturalnymi przeciwutleniaczami są oczywiście witaminy, ale także składniki mineralne czy barwniki -  tutaj jednak uwaga, mamy na myśli barwniki naturalnie występujące w danym produkcie. Im więcej warzyw i owoców znajduje się w Twojej diecie, tym lepiej dla Ciebie. Przeciwutleniacze hamują tzw. stres oksydacyjny, co sprzyja młodemu wyglądowi skóry, a przede wszystkim ogranicza ryzyko chorób nowotworowych.

Do najpopularniejszych przeciwutleniaczy zawartych w żywności możemy zaliczyć:

  • Witaminę C – jej źródłem jest chociażby papryka, owoce cytrusowe czy – o dziwo – natka pietruszki;
  • Witaminę E – nieprzypadkowo nazywa się ją witaminą młodości. Znajdziemy ją m.in. w pestkach dyni czy oleju słonecznikowym oraz licznych ziołach;
  • Witaminę A – zasobne w nią są jaja kurze, mleko krowie oraz tuńczyk;
  • Selen – ten bardzo cenny pierwiastek znajduje się chociażby w śledziach czy roślinach strączkowych;

Ponadto na liście antyoksydantów pochodzących z żywności trzeba umieścić mangan (jego źródłem są otręby, orzechy włoskie, rodzynki), polifenole (znajdują się np. w aronii czy czerwonym winie), beta-karoten (najwięcej jest go w morelach i marchwi) oraz chlorofil (wszelkie warzywa liściaste) i likopen (jest go mnóstwo np. w pomidorach).

Dietetycy wymieniają również tzw. złotą dziesiątkę produktów zasobnych w przeciwutleniacze. Tworzą ją: goździki, cynamon, oregano, kurkuma, kakao, aronia, jagody, maliny, karczochy oraz orzechy pecan.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.