Pszenica płaskurka: zacznij ją stosować w swojej kuchni!

Istnieje wiele gatunków zbóż, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu były wszechobecne w polskiej kuchni, ale później zostały praktycznie zapomniane. Bez wątpienia należy do nich pszenica płaskurka. To bardzo zdrowe i smaczne zboże, nazywane także potocznie pszenicą faraonów, powoli wraca do łask na fali mody na ekologiczne odżywianie. Sprawdź, dlaczego nie powinno jej zabraknąć w Twojej kuchni.

Bliskowschodnie korzenie

Pszenica płaskurka, znana również pod nazwą ziarna farro, to produkt o bliskowschodnim rodowodzie. Masowo uprawia się ją chociażby w Turcji czy w krajach północnej Afryki. Stamtąd też trafiła do Europy. Młodsze pokolenia praktycznie jej nie znają, co jednak zaczyna się zmieniać. Coraz większa świadomość potrzeby zdrowego odżywiania sprawiła, że zaczynamy interesować się produktami ekologicznymi, mogącymi być świetną alternatywą dla zwykłych zbóż.

Płaskurka ma bardzo podobne właściwości do równie zdrowego orkiszu (przypomina jego ziarna także z wyglądu), stąd jest z nim często mylona. W polskich sklepach czy piekarniach nadal rzadko trafiają się produkty na bazie pszenicy faraonów – można je natomiast bez trudu znaleźć w sieci.

Właściwości ziaren farro

Pszenica faraonów bez wątpienia należy do najzdrowszych zbóż. Przede wszystkim jest bardzo bogatym źródłem białka roślinnego, dlatego szczególnie można ją polecić osobom będącym na diecie bezmięsnej.

To także bogactwo węglowodanów złożonych, takich jak cyjanogenne glikozydy. Mają one bardzo korzystny wpływ na ludzki organizm. Odpowiadają za regulację poziomu cukru we krwi, utrzymują prawidłowy poziom cholesterolu oraz wzmacniają układ odpornościowy. Dodają też energii, dlatego potrawy na bazie płaskurki są bardzo dobrym wyborem dla osób aktywnych.

Płaskurka zawiera również niacynę, czyli witaminę B3, jest bogatym źródłem cynku, magnezu, żelaza i antyoksydantów, dlatego ma właściwości przeciwstarzeniowe i antynowotworowe. To idealny wybór dla osób będących na diecie redukcyjnej, ponieważ ziarna farro zawierają o wiele więcej błonnika niż chociażby quinoa czy ryż.

Zastosowanie w kuchni

Choć może Ci się wydawać, że pszenica płaskurka jest problematycznym produktem spożywczym, to w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Świetnie nadaje się ona do domowych wypieków, zup, sałatek. Możesz na jej bazie przyrządzić risotto, zastąpić nią ziemniaki czy ryż, a także kaszę. Pszenica faraonów ma charakterystyczny, lekko orzechowy smak.

Warto również wiedzieć, że zmielona płaskurka jest zamiennikiem mąki pszennej, z którego spokojnie da się przygotować np. naleśniki czy domowy makaron.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Polecane

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.