Zamienniki mleka zwierzęcego: warto po nie sięgnąć?

Coraz częściej słyszymy, że w zdrowej diecie powinny dominować produkty roślinne. Niektórzy idą za ciosem i całkowicie rezygnują nie tylko z jedzenia mięsa, ale również produktów odzwierzęcych, jak sery czy jaja. Jeśli chcesz jeść zdrowiej, ale nie masz jeszcze odwagi, by przejść na weganizm, wypróbuj metodę małych kroków. Polega ona na stopniowym zastępowaniu produktów odzwierzęcych tymi roślinnymi. Świetnym przykładem mogą być tutaj zamienniki mleka krowiego, koziego czy owczego.

Czym jest mleko roślinne?

Jak sama nazwa wskazuje jest to napój pozyskiwany wyłącznie z roślin. Słowo „mleko” bywa używane na wyrost, ponieważ wielu takim produktom pod względem składu i struktury bliżej jest do napojów mlecznych. Tak czy inaczej mogą one stanowić cenny składnik diety, nie tylko wegan czy wegetarian.

Po mleko roślinne śmiało mogą sięgać osoby nietolerujące laktozy oraz uczulone na białko mleka krowiego. To świetny wybór również dla kobiet karmiących piersią, jeśli istnieje podejrzenie skazy białkowej u maluszka.

Uwaga!

Alergicy nie powinni jednak sięgać po mleko sojowe, ponieważ białko tej rośliny również jest silnym alergenem.

Mleko roślinne to także fajne uzupełnienie diety dla osób, które z różnych powodów – np. problemów z przewodem pokarmowym – nie mogą jeść migdałów czy kaszy gryczanej, a nie chcą całkowicie rezygnować z tych produktów. Wówczas optymalnym wyborem dla nich będą właśnie napoje przygotowane na bazie wymienionej żywności.

Rodzaje roślinnych napojów mlecznych

W Polsce zdecydowanie największą popularnością cieszy się wspomniane już mleko sojowe, które jest łatwo dostępne nawet w dyskontach czy supermarketach. Jednak to niejedyny wybór. Warto zwrócić uwagę także na:

  • Mleko migdałowe – jest bardzo bogatym źródłem witaminy E (naturalny przeciwutleniacz), w smaku wyczuwalne są orzechy, sam napój jest dość słodki i fajnie pasuje np. do kawy.
  • Mleko owsiane – produkowane na bazie owsa, dodaje mnóstwo energii, ponieważ zawiera sporo węglowodanów, ale za to mniej białka roślinnego. Świetne jako baza do porannej owsianki.
  • Mleko gryczane – największą zaletą tego napoju jest duża zawartość białka roślinnego, co czyni mleko gryczane idealnym wyborem dla wegan.
  • Mleko konopne – jeden z hitów w świecie zdrowego odżywiania. Mleko pozyskuje się z konopi siewnych (nie mają działania odurzającego), które zawierają mnóstwo nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Wybór jest więc całkiem spory, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, abyś znalazł swoją alternatywę dla mleka zwierzęcego. Warto spróbować, zwłaszcza jeśli obserwujesz u siebie sygnały nietolerancji laktozy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.