Outsourcing usług logistycznych – idealne rozwiązanie dla większości firm

Antoni Kwapisz
22.02.2016

Logistyka to nie tylko transport. To także masa innych usług związanych bezpośrednio z dostarczaniem i magazynowaniem towarów. Dziedzina na tyle szeroka, że nic dziwnego, iż od pewnego czasu wielką karierę na polskim rynku robi outsourcing usług logistycznych. Chętnie korzystają z niego zarówno bardzo małe, jak i duże firmy, które przede wszystkim chcą zaoszczędzić na zadaniach logistycznych i mieć pewność ich sprawnego wykonywania.

Na czym polega outsourcing usług logistycznych?

Jest to oczywiście zlecanie zewnętrznym podwykonawcom realizacji zadań ściśle logistycznych. Zapotrzebowanie na takie usługi jest bardzo duże, bo nie każda firma chce (lub ma na to środki), aby utrzymywać własne zasoby z tego obszaru. Pisząc wprost: po co kupować flotę pojazdów i zatrudniać kierowców, skoro liczba transportów w skali roku w żaden sposób nie uzasadnia tego ekonomicznie?

Dokładnie tak samo jest z powierzchnią magazynową. Budowa hali wiąże się z potężnymi kosztami, a dochodzi do tego jeszcze jej obsługa, wdrożenie systemu ewidencjonowania, zatrudnienie ludzi, zakup sprzętu etc.

Inni zrobią to taniej i lepiej

Mnóstwo firm bierze powyższe argumenty pod uwagę i ostatecznie decyduje się na zlecenie outsourcingu usług logistycznych. Jakie zadania można powierzyć zewnętrznym firmom?

  • Transport towarów (w tym przewozy międzynarodowe i krajowe);
  • Usługi spedycyjne;
  • Paletyzację i pakowanie towarów;
  • Obsługę opakowań – utylizacja, metkowanie, etykietowanie;
  • Magazynowanie i zarządzanie zasobami magazynowymi;
  • Raportowanie i tworzenie analiz;
  • Finansowanie, fakturowanie;
  • Kompleksowe tworzenie łańcucha logistycznego.

Na rynku nie brakuje firm, które oferują wszystkie te usługi. W walce o klienta są one w stanie zaoferować naprawdę korzystne stawki, które podważają sens inwestowania we własne zasoby logistyczne. Jest to znakomite rozwiązanie dla przedsiębiorców z wielu branż, przede wszystkim handlowej.

Wyobraźmy sobie sklep internetowy, nawet całkiem spory, który ponosi olbrzymi koszt wybudowania magazynu i stworzenia floty spedycyjnej. Po co miałby to robić, skoro może skorzystać z usług zewnętrznych, objętych gwarancją i zdejmujących z jego barków bardzo dużą odpowiedzialność?

Outsourcing to spore oszczędności

Nie trzeba chyba o tym nikogo przekonywać. Brak konieczności inwestowania w środki do zadań logistycznych, unikanie wydatków związanych z utrzymaniem magazynu i ludzi, dużo mniejsza odpowiedzialność – są to policzalne i duże korzyści dla firm. Tym większe, im rzadziej przedsiębiorstwo angażuje się w zadania stricte logistyczne.

Pamiętajmy również o specjalizacji. Firmy zewnętrzne trudnią się najczęściej tylko logistyką, mają odpowiednie doświadczenie, mogą więc zagwarantować bardzo wysoki poziom obsługi. Outsourcing usług logistycznych zatem się opłaca, ale tylko pod warunkiem, że firma nie widzi dla siebie szansy w zwiększeniu konkurencyjności poprzez inwestowanie we własne zasoby.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie