Wszystko, co trzeba wiedzieć o paletach

Mateusz Nowak
20.03.2017

Trudno sobie bez nich wyobrazić transport większości materiałów. Palety są od wielu lat używane w logistyce i spedycji i nic nie wskazuje na to, aby ich kariera miała się szybko skończyć. To proste, niezawodne i względnie tanie konstrukcje służące do bezpiecznego przewożenia materiałów w obrębie magazynu, ładowania ich na samochody i dostarczania odbiorcom. Jednak paleta palecie nierówna i o tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.

Paleta wciąż jest niezastąpiona

Palety w transporcie są używane już od II Wojny Światowej i cały czas stanowią niezbędny element  magazynowy. Oczywiście ich konstrukcja na przestrzeni lat się zmieniała – obecnie stosowane są zarówno klasyczne palety drewniane, jak i metalowe czy plastikowe. Na rynku jest kilka standardowych rodzajów palet, jednak najpopularniejsza to oczywiście paleta Euro.

Warto wiedzieć, że nie ma żadnego międzynarodowego standardu określające wymiary palety. W Europie najczęściej wykorzystuje się nośniki w rozmiarze 1200 x 800 mm. Może się jednak zdarzyć, że osprzęt wózka widłowego, którym dysponuje dane przedsiębiorstwo, nie będzie pasować do konkretnego typu palety. Dlatego niezbędne jest posiadanie kilku rodzajów wideł.

Jakie palety są stosowane w logistyce?

Rynkowym dominatorem jest oczywiście paleta Euro, której konstrukcja została precyzyjnie określona. Musi się ona składać z co najmniej 78 gwoździ ułożonych w konkretnym szyku. Waga takiej palety wynosi od 20 do 25 kilogramów. Paleta jest zbudowana z suchego drewna, a na jej lewym roku umieszcza się symbol EPAL, z kolei na prawym symbol EUR. Centralna noga zwykle jest oznaczona kodem producenta.

Europaleta jest często określana mianem czterowejściowej, ponieważ posiada wejścia na widły z czterech stron. Ten typ palety jest najczęściej spotykany w Europie, ale nie na Wyspach Brytyjskich.

Kolejnym rodzajem palety jest paleta zamknięta, nazywana także paletą GKN. Obsługuje ją większość standardowych wózków widłowych, jednak podniesienie palety z użyciem ramion podporowych jest niemożliwe. Ten typ palety dominuje na Wyspach Brytyjskich.

Towary z Ameryki Północnej, Afryki i Azji najczęściej trafiają do nas na paletach typu Stringer. Jest to paleta czterowejściowa, ale zamknięta od dołu, nazywana także paletą GMA lub CPC. Dolne deski mają kształt umożliwiający wjechanie pod nią wózkiem widłowym.

Ostatnim popularnym typem palety jest paleta Bearer. Posiada ona dwa wejścia otwarte i dwa wejścia dolne. Do podniesienia palety od strony otwartej potrzebny jest wózek ręczny o niskim profilu, wózek czołowy, tzw. reach truck lub wózek z rozszerzonymi ramionami podporowymi. Takie palety także są bardzo popularne w Ameryce Północnej, Azji i Afryce.

Jak widać nie ma ogólnoświatowego standardu palet transportowych, co może utrudniać zadanie operatorom magazynów i firmom przewozowym. Jednak mimo to paleta wciąż pozostaje niezbędnym i najwygodniejszym w obsłudze nośnikiem materiałów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie