Co jest ważne w tworzeniu skutecznej grafiki reklamowej?

Mariusz Siwko
17.01.2018

Jeden obraz wart jest tysiąca słów. To truizm, ale rzeczywiście sprawdza się praktycznie wszędzie. Również jeśli chodzi o reklamę, nawet najlepsze hasło reklamowe wymyślone przez copywritera będzie znacznie mocniejsze, gdy towarzyszyć mu będzie odpowiednio dobrana grafika. Czym jednak powinna się charakteryzować skuteczna, a przy tym efektowna grafika reklamowa? Łatwo możemy znaleźć kilka takich cech.

Trzeba patrzeć globalnie

Mimo iż czasem kilka umiejętnie postawionych kresek wystarczy, by wzbogacić przekaz reklamowy, to warto spojrzeć na to zagadnienie szerzej. Dobrze jest, aby utworzona grafika była spójna z pozostałymi elementami identyfikacji graficznej danego przedsiębiorstwa lub towaru. Świetnie więc będzie, jeśli przy okazji uda się stworzyć kompleksowy system identyfikacji wizualnej, dzięki czemu te kilka kresek będzie się kojarzyło w jasny sposób z danym towarem lub usługą. Dzięki temu bowiem możliwe będzie prowadzenie dalszej kampanii w różnych mediach w taki sposób, by każde z nich w oczach i uszach odbiorcy funkcjonowały nie jako oddzielne byty, ale jako spójny przekaz, bardzo wiele zyskujący dzięki synergii.

W prostocie siła

Choć współczesne drukarnie dają nam niemal nieograniczone możliwości, jeśli chodzi o wygląd naszych materiałów reklamowych, niekoniecznie oznacza to, że powinniśmy w pełni z nich korzystać. Chaotyczna i pełna najróżniejszych barw grafika być może świetnie się sprawdzi w przypadku produktów skierowanych dla najmłodszych, jeśli jednak myślimy o przygotowaniu przekazu dla odbiorcy bardziej dojrzałego, a może nawet dla większości populacji, to nie możemy przesadzić. Mimo tęczy barw dostępnych dla każdego grafika - wybierzmy kilka z nich i w oparciu o nie budujmy całą grafikę reklamową i jej przekaz. Wbrew pozorom taka reklama nie tylko nie zginie w tłumie innych, bardziej bogatych graficznie, ale wręcz przeciwnie - doskonale się wyróżni na tle konkurencyjnych propozycji.

Bądźmy świadomi ograniczeń

Choć chwilę wcześniej wspominaliśmy, że nasze możliwości w kwestii grafiki reklamowej są niemal nieograniczone - to jednak słowo “niemal” pozostawia nam pewien margines, o którym świadomy autor grafiki reklamowej nie może zapominać. Często zdarza się, że na przykład jakieś połączenia kolorów świetnie wyglądają w małej skali na ekranie komputera lub na wydruku, a dużo gorzej na wielkim bilboardzie. W przypadku tego ostatniego musimy wziąć pod uwagę też wiele innych aspektów. Jeżeli nasz billboard będzie miał funkcjonować przez dłuższy okres - weźmy pod uwagę, że z czasem warunki atmosferyczne będą miały wpływ na jego wygląd. Choćby fakt, że promienie słoneczne w różnym stopniu będą pozbawiać barw różne elementy naszej reklamy może w rezultacie sprawić, że jej przekaz będzie odmienny od zakładanego. To są oczywiście niuanse, ale profesjonaliści - tacy jak choćby meggot.pl muszą być ich świadomi.

Nie ma dwóch takich samych zleceń

Gdy patrzymy na ulotki reklamowe, jakie znajdujemy czasem w naszych skrzynkach pocztowych, albo które próbują nam włożyć do rąk jakieś osoby na ulicy, to widzimy jak podobne są one do siebie. Tym samym często nawet nie zapamiętujemy czego dotyczyła dana ulotka, tylko skazujemy je na taki sam los jak pozostałe - kosz na śmieci (choć warto pamiętać o segregowaniu odpadów). Trudno się tu dziwić - wiele firm bowiem tak naprawdę wykorzystuje do tworzonych ulotek jedynie kilka szablonów, w których zmieniają tekst i czasem odrobinę kolorów. Jednak aby zmniejszyć szansę na szybkie wylądowanie ulotki w koszu, należy się wyróżnić. Starannie przygotowana grafika reklamowa ma szansę wyróżnić akurat nasz przekaz reklamowy - często do tego stopnia, że ktoś schowa ulotkę do kieszeni, żeby pokazać ją bliskim lub współpracownikom - a ktoś z tego grona może stać się rzeczywistym klientem reklamowanego towaru lub usługi.

Nie lekceważymy siły grafiki reklamowej. Pamiętajmy, że reklama wykorzystująca daną grafikę może zostać zobaczona nawet przez miliony odbiorców. Dobrze przygotowana i atrakcyjna grafika może sprawić, że te miliony odbiorców będą miały pozytywne skojarzenia z naszą marką, a stąd już tylko krok do powiększenia grona zadowolonych klientów.

Komunikat prasowy

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie