Jakie są objawy awarii termostatu w samochodzie?

Termostat to niepozorny, ale niezwykle istotny element samochodu. Jest kluczową częścią układu chłodzenia. Dzięki jego pracy płyn chłodniczy może utrzymywać optymalną temperaturę, co z jednej strony zapobiega przegrzaniu się silnika, a z drugiej umożliwia szybkie rozgrzanie wnętrza auta w zimne dni. Termostat steruje obiegiem płynu chłodniczego, dlatego jego awaria wymaga pilnej interwencji mechanika. Jak rozpoznać usterkę termostatu? Wymieniamy charakterystyczne i trudne do przeoczenia objawy.

Długie nagrzewanie się silnika

To dość dokuczliwy objaw awarii termostatu, zwłaszcza w sezonie zimowym. Jeśli w samochodzie zaczyna się robić ciepło dopiero po np. pół godzinie jazdy, to pierwsze podejrzenie powinno paść na zacięty termostat. W przypadku tej usterki termostat pozostaje przez cały czas w pozycji otwartej, co skutkuje ciągłym krążeniem płynu chłodniczego w układzie.

Efekt? Silnik mozolnie osiąga optymalną temperaturę, nawet wtedy, gdy na dworze jest ciepło. Wielu kierowców bagatelizuje ten objaw, ale nie warto tego robić – zablokowanie termostatu w pozycji otwartej wiąże się również ze wzrostem zużycia paliwa.

Rada

Przy prawidłowo pracującym termostacie, zimą silnik benzynowy powinien osiągnąć nominalną temperaturę po przejechaniu około 7 kilometrów (przejechaniu, nie staniu w korku). Jednostka wysokoprężna może potrzebować do tego o 3-4 kilometry więcej.

Zbyt wysoka temperatura silnika

Jeśli już po 1-2 kilometrach od porannego rozruchu silnik osiąga bardzo wysoką temperaturę, a wpływu na to nie ma styl jazdy kierowcy, prawdopodobnie mamy do czynienia z awarią termostatu. W tym przypadku również doszło do jego zacięcia, tyle że w pozycji zamkniętej. Skutkuje to zatrzymaniem obiegu płynu chłodniczego, co – jak łatwo się domyślić – prowadzi do przegrzewania się jednostki napędowej.

Taki stan rzeczy jest bardzo niebezpieczny dla silnika, dlatego usterka powinna zostać jak najszybciej zdiagnozowana i usunięta. Regularne przegrzewanie silnika niemal na pewno skończy się poważną awarią – w najlepszym przypadku „tylko” wypaleniem uszczelki pod głowicą.

Potwierdzenie diagnozy

Jeśli podejrzewasz, że w Twoim samochodzie doszło do awarii termostatu, możesz potwierdzić swoje przypuszczenia bez odwiedzania warsztatu. Przy pracującym silniku otwórz maskę i dotknij gumowych węży od strony chłodnicy. Jeśli oba są zimne, wówczas na 100% termostat pozostaje w pozycji zamkniętej.

Co zrobić w takiej sytuacji? Wymiana termostatu nie jest szczególnie skomplikowana, a sam element jest dość tani. Jeśli jednak nie masz smykałki do „grzebania” przy aucie, zalecamy powierzenie naprawy mechanikowi. Koszt usługi nie powinien przekroczyć 200 złotych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.