Objawy uszkodzenia poduszki silnika

Marek Szydełko
30.07.2018

Nie wszyscy użytkownicy samochodów wiedzą, że ich auto jest wyposażone nie tylko w poduszki odpowiedzialne za bezpieczeństwo pasażerów, ale także te mające wpływ na kulturę pracy jednostki napędowej. Poduszki silnika to elementy, które z biegiem lat ulegają naturalnemu zużyciu. Ich wymiana na szczęście nie jest szczególnie kłopotliwa i kosztowna. Sprawdź, jakie są objawy uszkodzenia poduszki silnika.

Za co odpowiadają poduszki silnika?

Są to gumowo-metalowe elementy, których zadaniem jest tłumienie wibracji przenoszonych z silnika na karoserię pojazdu. Dzięki sprawnym poduszkom kierowca i pasażerowie nie odczuwają dyskomfortu związanego z pracą jednostki napędowej. Pisząc najprościej i w dużym skrócie: poduszki, za pośrednictwem tzw. łap, łączą silnik z nadwoziem pojazdu.

W normalnych warunkach eksploatacyjnych poduszka silnika powinna bez problemu wytrzymać przebieg około 100-150 tysięcy kilometrów. Jej trwałość najbardziej obniża jazda po nierównej, dziurawej nawierzchni. Nie bez znaczenia jest również styl jazdy. Kierowcy z ciężką nogą, którzy lubią ostro ruszać spod świateł i gwałtownie hamować, muszą się liczyć z ryzykiem przedwczesnego zużycia poduszek silnika.

Typowe objawy awarii

Łatwo się domyślić, że najbardziej charakterystycznym zwiastunem uszkodzenia poduszki są wyraźnie wyczuwalne drgania karoserii – i to zarówno na postoju, jak i podczas jazdy. Kierowcy częstą obwiniają za to niesprawne elementy zawieszenia, co nie musi być prawdą.

O awarii poduszki świadczą także głośne stuki podczas wjeżdżania w dziurę czy pokonywania innych nierówności. Hałas ten przypomina głuche dudnienie i nasila się szczególnie podczas ruszania. Jeśli z zawieszeniem jest wszystko w porządku, to trop powinien prowadzić właśnie do poduszek silnika.

Diagnoza i koszt naprawy

Zdiagnozowanie awarii warto zlecić doświadczonemu, zaufanemu mechanikowi. Okazuje się bowiem, że nawet profesjonaliści bardzo często bagatelizują wpływ poduszek silnika na możliwość wystąpienia objawów opisanych przez klienta. Lepiej więc uniknąć niepotrzebnych wymian elementów zawieszenia.

Dobry mechanik bez trudu stwierdzi, czy poduszka silnika wymaga wymiany – świadczy o tym przede wszystkim sparcienie jej gumowej powierzchni. Wątpliwości nie pozostawi też diagnostyka na tzw. szarpaku.

Wymiana uszkodzonej poduszki silnika nie jest skomplikowana. Mechanik musi dysponować podnośnikiem, aby unieść jednostkę i zyskać dostęp do łap. Koszt nowej poduszki zależy od klasy pojazdu, ale nie powinien przekroczyć 300 złotych (za markowy zamiennika). Drugie tyle kosztować będzie usługa mechanika.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie