Przegląd samochodu po pierwszym roku w ASO: jak przebiega? Czego możesz się spodziewać?

Mateusz Nowak
08.10.2018

Jedną z głównych motywacji do zakupu nowego samochodu jest gwarancja mechaniczna udzielana przez producenta pojazdu. Zwykle obowiązuje ona przez 2 lata, choć czasami można się spotkać nawet z okresami 7-letnimi (jednak w mocno ograniczonym zakresie). Jest tylko jeden „kruczek”: aby zachować gwarancję trzeba regularnie serwisować samochodów w Autoryzowanej Stacji Obsługi. To oznacza spore wydatki, ponieważ koszty serwisu w ASO potrafią być kilkakrotnie wyższe niż u prywatnych mechaników. Przekonasz się o tym już przy okazji przeglądu samochodu po pierwszym roku. Jak on przebiega? Całą procedurę opisujemy w naszym poradniku.

Nie przegap terminu!

Zaczniemy od bardzo ważnej kwestii. Wielu właścicieli nowych pojazdów zapomina o terminie pierwszego przeglądu. Z autem nic się nie dzieje, a więc po co zaprzątać sobie głowę wizytą w serwisie. Warto jednak zajrzeć do książki pojazdu i sprawdzić, czy przypadkiem właśnie nie zbliża się moment, w którym należy zlecić przegląd. Przegapienie terminu może skutkować nawet utratą gwarancji!

Przegląd nie musi zostać wykonany przed terminem czy w rocznicę zakupu samochodu. Producenci są tutaj dość elastyczni i dwutygodniowy czy nawet miesięczny poślizg jest jak najbardziej dopuszczalny. Nie może być jednak tak, że przypomnisz sobie o przeglądzie np. 2 miesiące po terminie. Wówczas licz się z odmową wykonania naprawy gwarancyjnej.

Wizyta w serwisie

Przegląd po pierwszym roku możesz zlecić dowolnemu autoryzowanemu serwisowi producenta. Jeśli akurat jesteś na wakacjach w innej części kraju czy nawet Europy, nic nie stoi na przeszkodzie, aby umówić się na wizytę w lokalnej ASO.

Po przyjeździe do serwisu doradca odbierze od Ciebie kluczyki, książkę serwisową, a także przedstawi Ci wstępny kosztorys usługi. Nie przeraź się: kwota zawsze jest zawyżana na wypadek, gdyby miało się okazać, że np. potrzeba więcej oleju czy konieczna jest wcześniejsza wymiana klocków hamulcowych.

Warto wiedzieć

Standardowy koszt przeglądu po pierwszym roku waha się w przedziale od 500 do 800 złotych. Oczywiście mówimy tutaj o samochodach popularnych marek, a nie klasy Premium.

Jakie czynności wchodzą w skład przeglądu po pierwszym roku?

Zdecydowana większość producentów zaleca jedynie wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem oleju. Rzadziej zdarza się, że po pierwszym roku wymieniany jest też filtr powietrza (chyba że klient wyraźnie sobie tego zażyczy – płacąc ekstra). Współczesne samochody są projektowane w taki sposób, aby ograniczyć czynności serwisowe do minimum, co akurat jest dobrą informacją dla naszych portfeli.

W ramach przeglądu samochodów zostanie też dokładnie prześwietlony. Mechanik podłączy go pod komputer, sprawdzi, czy auto nie jest objęte jakąś akcją serwisową. Oczywiście serwis ma również obowiązek zareagowania na wszelkie zgłoszenia ze strony użytkownika samochodu – jeśli np. właściciel twierdzi, że silnik przerywa, musi to zostać zdiagnozowane.

Ostatnim etapem przeglądu jest umycie karoserii auta i ocena jej stanu pod kątem ewentualnych uszkodzeń czy ognisk korozji. W prawie nowym samochodzie zdarza się to oczywiście bardzo rzadko. Taka weryfikacja jest jednak niezbędna, by właściciel zachował gwarancję na perforację nadwozia.

Po skończonym przeglądzie (wszystko powinno trwać około 2 godziny) pracownik serwisu przekaże Ci raport z badania, wypełnioną książkę serwisową oraz kluczyki. Na koniec zostanie „najprzyjemniejsza” część, czyli płatność, której dokonujesz gotówką lub kartą w kasie dilera. Fakt poddania samochodu przeglądowi po pierwszym roku będzie oczywiście odnotowany w elektronicznej bazie producenta, co pozwoli zachować gwarancję na pojazd.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie