Dlaczego portal tematyczny to najlepszy sposób na widoczność firmy w Internecie? 5 złotych zasad

Mateusz Nowak
05.09.2015

Content is King – naczelne hasło współczesnego pozycjonowania stron internetowych jest nadal bardzo aktualne i takie pozostanie jeszcze przez lata. Wartościowa treść umieszczana w przestrzeni Internetu jest zdecydowanie najlepszym sposobem na wypromowanie swojej witryny w sieci i zbudowanie rozpoznawalności marki. Firma, która chce do tematu podejść kompleksowo, a jednocześnie nie wydać na to majątku, powinna z pewnością zainwestować we własny portal tematyczny. Na czym to dokładnie polega i jakie korzyści z tego płyną?

Portal internetowy dla firmy to wielki skok w wynikach wyszukiwania

Jeśli zastanawiacie się nad rozpoczęciem kampanii marketingowej opartej na merytorycznym przekazie w sieci, z pewnością trafiliście na oferty platform umożliwiających umieszczenie w ich zasobach artykułów z linkami prowadzącymi do Waszej witryny. To prosty, ale dość kosztowny i słabo mierzalny sposób dotarcia do klientów. Jest jeden duży minus tego rozwiązania – taka platforma grupuje zarówno artykuły na temat np. hodowli pszczół, jak i mechaniki pojazdowej. Jest dla każdego, czyli dla nikogo.

Zdecydowanie lepszym pomysłem na wykorzystanie takiej strategii promocyjnej jest natomiast budowa własnego portalu tematycznego. Wortal – bo to właściwa nazwa takiego serwisu – pozwala nam umieszczać treści wyłącznie dotyczące naszej branży. W efekcie mamy pewność, że trafią na niego tylko osoby potencjalnie zainteresowane naszym produktem. Nie tracimy czasu i środków na przekonywania tych, których przekonać się nie da, bo po prostu nasza oferta nie jest do nich adresowana.

Wortal, poza tym, że staje się zapleczem merytorycznym naszej firmy, bardzo skutecznie wspomaga też pozycjonowanie witryny docelowej. Jak? Oto 5 przykładów:

  1. Dobre linki prowadzące do strony docelowej – pisząc artykuły na własny wortal mamy możliwość nieograniczonego dodawania wartościowych linków w treści. Nie są one aż tak istotne dla robotów wyszukiwania, ale na pewno dla czytelników, którzy jednym kliknięciem mogą przenieść się na naszą stronę i poznać konkretne cechy produktu, o którym wcześniej przeczytali w artykule.

  2. Brak szkodliwej zależności od agencji i black hat SEO – zlecając pozycjonowanie strony firmie zewnętrznej jesteśmy skazani na jej serwisy zapleczowe, w których umieszcza ona linki prowadzące do naszej strony. Gdy zrywamy umowę, zwykle agencja te linki usuwa. Są też firmy, które korzystają z szemranych serwisów SEO i pasjami umieszczają tam linki. Google jest na takie nienaturalne działania uczulone, co może skończyć się zablokowaniem strony w wynikach wyszukiwania. Wartościowemu wortalowi nigdy to nie grozi.

  3. Podwójna szansa na wysoką pozycję – wortal jest takim tworem, który sam świetnie się pozycjonuje. Pod warunkiem, że umieszczamy na nim sporo dobrej jakości artykułów. Google bardzo to docenia i nagradza w postaci wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Może się więc zdarzyć, że nasza firma będzie mieć równocześnie dwa niezależne serwisy o wysokiej pozycji, które trafią do klientów. To bezcenna wartość.

  4. Znaczne zwiększenie ruchu – portal tematyczny jest najtańszym (często darmowym) narzędziem do przekazywania ruchu na naszą stronę docelową. Działa równie skutecznie jak np. kampania linków sponsorowanych, z tą różnicą, że nie musimy płacić za artykuły (jeśli piszemy je sami), a oddziaływanie wortalu jest stałe, bez względu na czas trwania kampanii.

  5. Ciągła praca nad poprawą pozycji strony – większość komercyjnych działań polegających na pozycjonowaniu naszej witryny ma dużą wadę – ich efekty kończą się wraz z opłaceniem ostatniej faktury. Treść natomiast w Internecie nigdy nie ginie. Raz uruchomiony portal, który będzie miał aktywną domenę i serwer, już zawsze będzie naszym zapleczem merytorycznym i bazą wartościowych linków.

Uruchamiamy wortal dla swojej firmy

Jak już wspomnieliśmy, każda firma może mieć swój wortal internetowy praktycznie za darmo. Wystarczy znaleźć dostawcę takiej usługi, który dostarczy nam gotowy szablon i dostęp do panelu zarządzania – nam pozostanie już tylko uzupełnianie treści.

Portal tematyczny może być jednak także dodatkowym źródłem dochodu dla firmy. W takiej sytuacji konieczne będzie zbudowanie go w sposób bardziej zaawansowany i oczywiście konsekwentne prowadzenie. Warto zlecić tworzenie artykułów komuś z zewnątrz, aby mieć pewność, że wortal jest na bieżąco aktualizowany. Po czasie, gdy zbudujemy już zaplecze w postaci czytelników, będziemy mogli umieścić w serwisie reklamy i na nich po prostu zarabiać. Do tego dochodzą też np. programy afiliacyjne. Możliwości jest sporo.

Pamiętajcie, że nie ma tu żadnych cudów – wortal firmowy jest świetnym narzędziem do pozycjonowania witryny docelowej, ale tylko pod warunkiem jego systematycznego uzupełniania wysokiej jakości treścią.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie