Coraz trudniej znaleźć w Internecie treści, które powstały wyłącznie z potrzeby podzielenia się swoją wiedzą. Pasjonaci gdzieś tam pewnie są, ale generalnie większą część dyskursu przejmują dziś działania stricte marketingowe. Nowoczesna firma musi to po prostu wykorzystać. Własny portal tematyczny jest dla przedsiębiorców szansą na tanie, skuteczne i szybkie dotarcie do wyselekcjonowanej grupy klientów. Najlepszych, bo przygotowanych na podjęcie decyzji zakupowej.
Jak działa portal tematyczny?
Zgodnie z jego nazwą tego typu portal nie jest dla każdego. Do serwisu mają trafią osoby, które są zainteresowane podejmowaną tematyką. Będą tutaj szukać odpowiedzi na nurtujące ich pytania, rozwiązań swoich problemów czy inspiracji do działania. Z im szerszą wiedzą do nich wyjdziemy, tym lepsze będą efekty naszych działań.
Nowoczesny portal tematyczny jest znakomitym nośnikiem przekazu marketingowego. Oczywiście nie możemy go mylić z czystą reklamą, bo na takie treści internauci są uczuleni i z pewnością szybko wyłapią próbę wciągnięcia ich w nudną akcję zakupową. Trzeba to robić subtelnie i uczciwie – nie ukrywać, że portal jest wsparciem dla firmy, ale jednocześnie niezbyt otwarcie się tym chwalić. Kluczem jest tutaj treść – wysokiej jakości, wartościowa, poszukiwana. Działa w tym momencie zasada, że wkładając w biznes złotówkę, należy oczekiwać wyjęcia co najmniej dwóch. I w przypadku portalu tematycznego jest to realne do osiągnięcia.
Jak wykorzystać portal tematyczny do celów promocyjnych? 7 przykładów
Przede wszystkim trzeba taki portal, czy inaczej wortal, założyć pod kątem naszej branży. Nie ma sensu bawienie się w umieszczanie tekstów sponsorowanych na ogólnotematycznych platformach, które mają niski współczynnik trafiania do celu, czyli naszej pożądanej grupy klientów. Sprzedajemy buty sportowe? Zakładamy wortal o butach sportowych. Zajmujemy się montowaniem klimatyzacji? Uruchamiamy portal tematyczny o klimatyzatorach dla domu. Przykładów jest mnóstwo.
Jak to się przekłada na zwiększenie zasięgu promocyjnego?
Budujemy konkretną grupę osób skupionych wokół naszej oferty – portal tematyczny przede wszystkim pozwala uniknąć wydatków na reklamę, która trafia w próżnię. Mamy pewność, że odwiedzą go w większości osoby zainteresowane naszym produktem czy usługą. To ogromny krok w stronę wyselekcjonowania grupy podejmującej w przyszłości decyzje zakupowe właśnie u nas.
Szeroko opisujemy swój produkt/usługę – reklama jak to reklama – jest hasłem, zaproszeniem, zwróceniem uwagi. A co z klientami najbardziej pożądanymi, czyli takimi, którzy chcą konkretnie tego, co my możemy zaoferować? Czy pozwolimy, aby informacji o naszej ofercie szukali na forach i w miejscach, gdzie przekaz może być niepełny? Lepiej chyba skierować ich od razu tam, gdzie będziemy mieli okazję szczegółowo przedstawić mocne strony naszego produktu, prawda? Wortal jest pod tym względem nieoceniony.
Stajemy się wiarygodni – skoro bez obaw umieszczamy obszerne informacje o naszej ofercie w artykułach na temat jakiegoś branżowego zjawiska, to znaczy, że jesteśmy świadomymi dostawcami i można nam zaufać. Internauci rzadko podejmują decyzję o zakupie bez konsultacji z wyszukiwarką. Pozwólmy im trafić na nasz wortal, gdzie będzie już na nich czekać dokładna analiza z odpowiedzią na ich pytania. Odwdzięczą się.
Zwiększamy zasięg – trudno jest się wyróżnić w wyszukiwarce czy ogólnie w Internecie. Można jednak to zrobić, ale jedynie poprzez budowanie świadomości naszej marki. Sama strona www nie wystarczy, bo ktoś musi jeszcze na nią trafić. Zrobi to, jeśli skierujemy go na nią poprzez źródło zewnętrzne, jakim jest portal tematyczny. Umieścimy linki w wartościowej treści lub po prostu napiszemy tekst o naszym produkcie.
Robimy sobie dobry PR – dobrze skonstruowany wortal nie wygląda jak reklamowy bazar. To przede wszystkim źródło wiedzy. Nie przeszkadza to jednak w tworzeniu za jego pośrednictwem dobrego klimatu dla naszego biznesu. Mając decydujący wpływ na treść artykułów możemy zapewnić sobie dobrą opinię i budować profesjonalny wizerunek. Jednak zawsze musi za tym stać wartość merytoryczna, bo to dla niej internauci będą odwiedzać nasz wortal.
Stajemy się ekspertami dla innych – na swojej stronie www jesteśmy sprzedawcami. Na portalu tematycznym – ekspertami. To ogromna różnica, którą trzeba po prostu wykorzystać. Dzieląc się swoją wiedzą i przekazując ją innym za darmo przekonujesz, że warto Ci zaufać. Tworzysz świetny grunt pod sprzedaż, ponieważ nie atakujesz od razu przyciskami call to action. Najpierw dajesz, potem dopiero odbierasz.
Wspieramy pozycjonowanie strony docelowej – umieszczając wartościowe linki do naszej witryny firmowej w treści artykułów, w sposób naturalny zachęcasz roboty wyszukiwania do poprawiania pozycji strony.
Portal tematyczny to tania lub darmowa promocja firmy
Uruchomienie portalu tematycznego i jego systematyczne prowadzenie jest po prostu najtańszą formą reklamowania swojej firmy w sieci. Jeśli znajdziesz odpowiedniego partnera, możesz z niej skorzystać nawet za darmo. Są dostawcy, którzy udostępnią Ci gotowy szablon i system zarządzania treścią dla Twojego wortalu, w zamian oczekując jedynie tantiem ze sprzedaży reklam lub tworzenia treści.
W bardziej zaawansowanych przypadkach możesz zlecić całościową budowę wortalu, a nawet nie martwić się o stały dopływ artykułów – dostawca zrobi to wszystko za Ciebie. Będziesz mieć gotowe, profesjonalne zaplecze promocyjne dla swojej firmy, ponosząc minimalny koszt. Przy okazji możesz także zarabiać na reklamach umieszczanych na twoim portalu tematycznym, które przy osiągnięciu pewnego pułapu stałych odwiedzin, będą przynosić realne zyski.
Najważniejsze jest jednak to, że taki portal tematyczny pracuje na Twoją markę przez cały czas, bez względu na porę dnia i nocy, bez powiązań z agencją reklamową i niezależnie od tego, czy prowadzisz jakieś inne działania promocyjne. To, co na nim umieścisz, będzie już na zawsze zapleczem merytorycznym i reklamowym dla Twojej firmy.