Cechy, dzięki którym znacznie zwiększysz swoje szanse na awans

Andrzej Winnicki
18.11.2019

Otrzymanie propozycji awansu jest ukoronowaniem dotychczasowej kariery pracownika i wyraźnym potwierdzeniem jego kompetencji. Nie zawsze jednak wystarczy sama pracowitość. Właściciele firm przy wskazywaniu osób do awansu biorą pod uwagę szereg innych cech, które w ich ocenie mogą być przydatne na wyższym stanowisku. Które są szczególnie istotne? Tego dowiesz się z naszego poradnika.

Asertywność

Awans z reguły wiąże się z większą odpowiedzialnością, nierzadko także przewodzeniem zespołowi. Na takim stanowisku wymagane są umiejętności i cechy przywódcze, a jedną z nich jest właśnie asertywność. Paradoksalnie pracownicy, którzy nie dają sobą pomiatać, mają własne zdanie i potrafią je rzeczowo uargumentować, są bardziej cenieni przez pracodawców i mają większe szanse na awans.

Naturalna potrzeba uczenia się

Jeśli pracodawca widzi, że pracownik nie traktuje swoich obowiązków rutynowo, ale próbuje podnosić własne umiejętności, także po godzinach pracy, to prędzej czy później zaproponuje mu awans. Dlaczego? Choćby z tego powodu, aby go nie stracić i nie ryzykować, że prędzej pracownik zostanie doceniony przez konkurencyjną firmę.

Rozumienie filozofii firmy

Propozycję awansu zawsze w pierwszej kolejności dostanie pracownik, który jest bardzo zaangażowany w sprawy firmy i potrafi działać na jej korzyść. Musi przy tym rozumieć chociażby, jakie są wartości przedsiębiorstwa, pokazują je w np. kontaktach z klientami. Osoby grające „pod siebie”, soliści, nie są naturalnymi kandydatami do awansu.

Wykazywanie inicjatywy

Pracownik, który przez całą karierę siedzi przy swoim biurku i pokornie wykonuje wszystkie zlecenia, ale wszystko trzeba mu pokazywać palcem, na pewno nie otrzyma propozycji awansu. Z kolei osoby kreatywne, ambitne, wychodzące przed szereg, mające pomysły na rozwój firmy, mogą śmiało piąć się w górę i obejmować coraz bardziej odpowiedzialne stanowiska.

Umiejętność uczenia się na błędach

Każdy popełnia błędy, ale nie wszyscy potrafią wyciągnąć wnioski ze swoich pomyłek. Jeśli szef widzi, że pracownik ma taką umiejętność, to stopniowo będzie nabierać do niego większego zaufania, co w końcu zaowocuje propozycją awansu.

Dobre funkcjonowanie w zespole

Kluczowa cecha, ponieważ awans zawsze wiążę się z koniecznością nawiązywania bliższych kontaktów z większą liczbą osób, w tym decyzyjnych. Pracownik, który dobrze funkcjonuje w zespole, nie jest konfliktowy, może się dużo szybciej wspinać po drabinie kariery.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie