Starasz się o pracę w międzynarodowej korporacji? Przygotuj się na TE pytania podczas rozmowy rekrutacyjnej

Jerzy Biernacki
30.11.2017

Międzynarodowe korporacje zawsze wyznaczały standardy w dziedzinie rekrutowania pracowników. To one zatrudniały i zatrudniają najlepszych fachowców, płacą najlepiej, a więc mają prawo oczekiwać od kandydatów ponadprzeciętnych umiejętności, również miękkich. Co to oznacza? Często bardzo nietypowy sposób prowadzenia rozmowy rekrutacyjnej. Jeśli starasz się o pracę w międzynarodowej korporacji, np. Facebooku, Google czy Microsofcie, nie zdziw się, słysząc tego typu pytania.

Czy lepiej oddać projekt idealny, ale spóźniony, czy średni, ale na czas?

To pytanie jest już owiane legendą, a usłyszało je mnóstwo kandydatów do pracy w IBM. Okazuje się, że zadający je przedstawiciel firmy nie oczekuje wcale odpowiedzi zgodnie ze skryptem. Ważniejsze jest sprawdzenie, czy kandydat ma własne zdanie i czy potrafi je przekonująco uargumentować.

Co Cię wkurza w naszej firmie?

Przewrotne pytanie, które jednak ma głęboki sens. Osoba prowadząca rozmowę chce wiedzieć, czy potrafisz bronić swojego zdania, czy nie jesteś bezideowym lizusem, czy możesz wnieść do firmy jakiś element świeżości. To bardzo ważne w korporacjach, które wbrew mitom starają się nie być skostniałymi molochami i chcą się rozwijać w kierunku oczekiwanym przez rynek.

Czy uważasz, że nasz produkt może być lepszy?

Trudne i bardzo podchwytliwe pytanie. Jeśli odpowiesz twierdząco, to być może urazisz cały zespół ludzi, którzy ciężko pracowali nad stworzeniem produktu. Jeśli powiesz, że nic byś nie zmieniał, rekruterzy mogą Cię uznać za osobę bez ambicji i kompletnie nieznającą się na tym, czym zajmuje się korporacja. Jak z tego wybrnąć?

Odpowiedz zgodnie z sumieniem. Każdy Twój wybór musi być dobrze uargumentowany. Jeśli uważasz, że produkt jest do niczego, po prostu wskaż jego największe wady. Jeśli natomiast sądzisz, że jest świetny, zaproponuj nowe metody jego promocji.

Czego nauczyłeś się w zeszłym tygodniu?

To podstępne pytanie, które jest bardzo charakterystyczne dla korporacyjnego modelu rekrutacji i zarządzania zespołem. Idea polega bowiem na tym, aby pracownicy mieli potrzebę stałego doskonalenia swoich umiejętności. Oczywiście jeśli nie nauczyłeś się niczego konkretnego, musisz improwizować. Ponownie – liczy się sensowna argumentacja. Możesz np. inteligentnie odpowiedzieć, że nauczyłeś się, jak napisać CV, które zainteresuje dział HR korporacji.

Jak widzisz rozmowa rekrutacyjna w międzynarodowej korporacji nie musi być nudną formalnością. Przygotuj się do niej bardzo sumiennie, a przede wszystkim staraj się być sobą. Fałsz prędzej czy później wyjdzie na jaw, bo osoby prowadzące rekrutację w korporacjach to z reguły wysokiej klasy specjaliści.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie