Szczegóły, na które trzeba zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy o pracę

Mariusz Siwko
18.07.2018

Nadszedł ten moment. Udało Ci się przejść cały proces rekrutacji na wymarzone stanowisko i zostałeś zaproszony do oficjalnego podpisania umowy o pracę. To oczywiste, że będą Ci towarzyszyć silne emocje, co nie sprzyja skupieniu i może spowodować, że przegapisz bardzo istotne szczegóły. Jeszcze przed złożeniem podpisu na umowie musisz ją dokładnie przeczytać i zgłosić ewentualne niejasności. Oto elementy, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę.

Okres obowiązywania umowy

Jest wielce prawdopodobne, że umowa o pracę będzie zawarta na okres próbny, najczęściej 3-miesięczny. Jeśli nie było o tym mowy podczas rekrutacji, to masz pełne prawo domagać się wyjaśnień. Oczywiście uczciwa firma nie będzie robić problemów z przedłużeniem umowy na czas nieokreślony, jeśli sprawdzisz się na stanowisku. Lepiej jednak dmuchać na zimne i nie dać się zaskoczyć.

Godziny pracy

W dobrze skonstruowanej umowie powinna się znaleźć informacja na temat dobowego wymiaru pracy zatrudnionego. Jeśli obiecano Ci pełen etat, a w umowie widnieje, że masz pracować przez 4 godziny dziennie, to coś tu nie gra. Nalegaj na to, aby wpisać do umowy konkretny wymiar godzinowy. „Nieunormowany czas pracy” jest ryzykownym rozwiązaniem.

Wynagrodzenie

Obowiązkowo musi zostać podane w umowie o pracę. Zwróć szczególną uwagę na to, czy wpisana kwota odpowiada temu, na co się umówiłeś z pracodawcą. Wiele firm niestety pozwala sobie na daleko idące kombinacje i w umowie podaje np. minimalną krajową, a resztę wynagrodzenia wręcza pracownikom „pod stołem”. Nigdy się na to nie zgadzaj!

Start obowiązywania umowy

Musisz zwrócić na to uwagę, aby nie dopuścić do przykrego nieporozumienia. Jeśli obecnie znajdujesz się na wypowiedzeniu, to oczywiście nie możesz podjąć nowej pracy od ręki. Powiedziałeś o tym przyszłemu pracodawcy? Jeśli tak, to w umowie musi się znaleźć adekwatna data rozpoczęcia okresu zatrudnienia.

Miejsce pracy

Umowa musi precyzować, gdzie zatrudniony będzie wykonywać swoje obowiązki służbowe. Jeśli w dokumencie nie ma żadnej informacji na ten temat, to nalegaj na uzupełnienie umowy. Dzięki temu unikniesz ewentualnych problemów z ciągłym oddelegowywaniem Cię do pracy w różnych lokalizacjach, także poza miejscem zamieszkania.

Sprawdź również, czy w umowie znalazła się informacja na temat ewentualnych przyrzeczonych Ci benefitów (samochód służbowy, telefon, komputer etc.). Jeśli którykolwiek zapis budzi Twoje wątpliwości, poproś o udostępnienie kopii umowy i skonsultuj jej treść z prawnikiem specjalizującym się w prawie pracy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie