Co jest bardziej opłacalne dla zespołu do pracy nad plikami? Oczywiście wiele zależy od zastosowania, ale mimo wszystko uważam, że NAS będzie miał większe możliwości, poniżej uproszczone zestawienie
Dropbox
- 5 użytkowników
- 5TB
- cena 738 euro za 1 rok (czyli na dzisiaj 3025 zł brutto)
NAS
- dowolna liczba użytkowników
- 9 TB
- Cena: 3000 zł
np. Synology 414 + 4 dyski po 3TB Wd Red (RAID dla bezpieczeństwa danych, czyli tracimy powierzchnie jednego dysku zamiast 12TB mamy ok 9 TB)
Jeszcze do niedawna problemem mogłoby być wydajność łącza internetowego dla serwera NAS. Jednak już można zakupić przykładowe łącze 100Mbps/10Mbps za ok 75 zł/mc.
Każde z rozwiązań ma wady i zalety, i każdy musi dobrać dla siebie odpowiednie rozwiązanie:
Dropbox
przykładowe zalety:
- serwis zewnętrzny nie martwimy się o sprzęt, konfigurację, etc
- integracja z wieloma programami rożnych firm
- proste udostępnienie plików dla osób spoza zespołu
- automatyczna historia plików/wersji
przykładowe wady:
- koszt ponoszony co rok
- mała powierzchnia (w stosunku dla NAS w tej samej cenie)
- w przypadku „wrażliwych danych" nie wskazane jest ich przechowywanie w takich usługach
Własny serwer NAS
przykładowe zalety:
- koszt ponoszony jednorazowo
- duża powierzchnia dyskowa (w stosunku Dropbox w tej samej cenie)
- możliwość uruchomienia dodatkowych usług (w pakiecie od producenta)
- w przypadku pracy zespołu w miejscu integracji NAS (np. w biurze)- o wiele szybszy dostęp do plików bezpośrednio przez sieć(zwłaszcza ma to znaczenie w przypadku pracy na dużych plikach np. graficznych, oczywiście zalecana sieć to 1Gigabit, możliwe mapowanie dysku do systemu operacyjnego)
przykładowe wady:
- własny serwis i opieka nad sprzętem (może nie jest potrzebny „informatyk", ale obsługa i konfiguracja to raczej zaawansowani użytkownicy)
- udostępnienie plików dla osób spoza zespołu - każdorazowo konfiguracja dla nowego użytkownika