Przekroczenie limitu danych Internetu mobilnego – jakie mogą być konsekwencje?

Jerzy Biernacki
14.11.2016

Internet mobilny jest coraz szybszy, łatwiej dostępny i przede wszystkim tańszy. Jednak nadal głównym problemem dla jego użytkowników jest limitowanie danych do wykorzystania. Klient wykupuje konkretny pakiet (np. 20 GB) i tyle danych ma do dyspozycji w miesiącu. Co w sytuacji, gdy limit ten zostanie przekroczony? Tutaj wiele zależy od polityki operatora. Czasami konsekwencje są poważne.

Wersja optymistyczna – Internet po prostu zwalnia

Większość operatorów telefonii komórkowej w celu uchronienia klientów przed bardzo wysokimi kosztami korzystania z Internetu mobilnego poza pakietem danych, nakłada ograniczenia prędkości. Jeśli np. wykupisz pakiet 10 GB i łapiesz się na prędkość LTE, to możesz go błyskawicznie wyczerpać – wystarczy, że jednego dnia ściągniesz np. 10 filmów czy kilkanaście albumów muzycznych.

W takiej sytuacji Internet pozostanie aktywny, jednak jego prędkość znacznie zwolni. Najczęściej wówczas operator ogranicza zasięg do UMTS lub HSPA - nadal jest to połączenie dość komfortowe, ale nie pozwala już na takie szaleństwa transferowe. Cele takiego ruchu są dwa:

  • Danie klientowi do zrozumienia, że przekroczył limit danych
  • Uchronienie klienta przed niebotycznymi kosztami korzystania z sieci poza pakietem danych

Niektórzy operatorzy stosują jeszcze inną metodę. Po przekroczeniu limitu danych Internet zwalnia tak bardzo, że praktycznie nie da się z niego korzystać. Jest to prosty sposób na zmuszenie klienta do zainteresowania się wykorzystaniem limitu oraz zabezpieczenie go przed niepotrzebnymi kosztami.

Wersja pesymistyczna – trzeba płacić

Zdarzają się takie oferty, które nie zakładają żadnej reakcji operatora telefonii komórkowej na przekroczenie limitu danych przez klienta. Użytkownik może więc surfować po sieci do woli i nawet nie zorientować się, że dawno wykorzystał cały transfer wykupiony w ramach pakietu.

To bardzo niebezpieczna sytuacja, ponieważ dalsze korzystanie z Internetu poza limitem jest ekstremalnie drogie. Płaci się za każdy kilobajt danych i nie są to wcale drobne kwoty. Może się więc okazać, że w następnym miesiącu klient otrzyma fakturę na np. kilka tysięcy złotych (i wcale nie są to rzadkie przypadki). Niektórzy operatorzy nakładają też na klientów dodatkowe kary w związku z przekroczeniem limitu danych.

Warto wiedzieć, że praktycznie każdy operator telefonii komórkowej ma w swojej ofercie usługę informowania klientów o przekroczeniu limitu danych. Czasami jest to bezpłatne. Zdecydowanie warto z tej możliwości skorzystać, aby nie narazić się na niepotrzebne, zwykle bardzo wysokie opłaty dodatkowe.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie