Telefon nie znajduje sieci: co można zrobić?

Remigisz Szulc
28.09.2020

Brak sieci, potocznie nazywany brakiem zasięgu, to na szczęście coraz rzadszy problem. Obecnie niemal cała Polska znajduje się w zasięgu operatorów sieci komórkowej, choć nadal mogą się zdarzać sytuacje, kiedy to nie ma możliwości wykonania połączenia czy tym bardziej skorzystania z komórkowej transmisji danych – najczęściej ma to miejsce na terenach słabo lub w ogóle niezurbanizowanych. Gorzej, gdy telefon nie znajduje sieci w centrum dużego miasta. Co można wtedy zrobić? Oto kilka prostych sposobów i punktów do sprawdzenia.

Sprawdź ustawienia

Pierwszym krokiem powinno być upewnienie się, czy telefon nie został przypadkiem przełączony w tryb samolotowy. Wówczas, choćbyś stał pod samym nadajnikiem, urządzenie na pewno nie połączy się z żadną siecią. Jeśli to nie to, idziemy dalej.

Kolejnym punktem do sprawdzenia jest tryb sieci. Najlepiej ustawić go w „Auto” – wówczas telefon automatycznie będzie wybierać tę sieć, która gwarantuje najlepszą jakość połączenia. W przypadku transmisji komórkowej może to być 2G, 3G lub 4G, a coraz częściej także 5G.

Wybór operatora sieci: to następna sprawa, którą można sprawdzić w ustawieniach telefonu. Generalnie urządzenie powinno się łączyć z tą siecią, w której została zarejestrowana karta SIM włożona do slotu w telefonie. Warto jednak przeprowadzić krótki test i spróbować wybrać ręcznie sieć innego operatora. Jeśli nagle na wyświetlaczu pojawi się maksymalny zasięg, to prawdopodobnie Twój operator ma akurat jakąś awarię i trzeba cierpliwie poczekać na jej usunięcie.

Jest jeszcze jeden, bardzo banalny sposób, o którym często się zapomina. Mowa oczywiście o… zresetowaniu telefonu. Zadziwiające, jak skuteczna bywa ta metoda. Pamiętajmy, że smartfon jest urządzeniem elektronicznym pracującym pod dyktando zaawansowanego oprogramowania, a to lubi się „wysypywać” z byle powodu.

Jeśli powyższe metody nie pomogły

W takiej sytuacji trzeba wziąć pod uwagę dwa możliwe scenariusze:

  • Doszło do uszkodzenia/zabrudzenia karty SIM – warto więc ją wyjąć ze slotu i delikatnie oczyścić, a następnie umieścić w urządzeniu, zresetować telefon i sprawdzić, czy pomogło.
  • Doszło do uszkodzenia telefonu – może to być usterka mechaniczna anteny wewnętrznej lub błąd oprogramowania. Jeśli smartfon jest na gwarancji, oddajemy go do autoryzowanego serwisu, w przeciwnym razie szukamy niezależnego punktu naprawy urządzeń mobilnych.
Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie