To przez nie Twój rachunek telefoniczny był tak wysoki!

Krzysztof Jagielski
22.12.2017

SMS-y Premium to bez wątpienia jedno z największych zagrożeń czyhających na posiadacza telefonu komórkowego, czyli także Ciebie. Tymczasem do ich wysyłania przyznaje się ponad 60% z nas. Głównie robimy to przy okazji różnych akcji charytatywnych. Nie wszyscy wiedzą, że otrzymywanie SMS-ów Premium, a tym bardziej ich nieświadome wysyłanie, może skończyć się finansową katastrofą i otrzymaniem rachunku opiewającego nawet na kilka tysięcy złotych. Jak się przed tym bronić?

Najważniejsza kwestia

Zanim podpiszesz jakikolwiek dokument, wyrazisz jakąkolwiek zgodę marketingową, dokładnie przeczytaj, z czym to się właściwie wiąże. Nie zakładaj z góry, że sklep czy usługodawca jest uczciwy i na pewno nie przekaże Twojego numeru telefonu podmiotom trzecim. Jeśli to zrobi, możesz znaleźć się na liście odbiorców SMS-ów Premium i tym samym paść ofiarą oszustów.

Nie odpowiadaj z automatu

Często jest tak, że dostajemy jakiś SMS o zachęcającej treści. Jego adresat prosi jedynie o odesłanie odpowiedzi TAK lub NIE. Wiele osób dla świętego spokoju odpisuje więc NIE, bo liczy na to, że to zakończy sprawę. Nic bardziej mylnego. Już samo wysłanie takiego SMS-a może wygenerować bardzo wysoki koszt, a przede wszystkim uruchomić lawinę. Udzielenie odpowiedzi jest bowiem sygnałem, że numer telefonu jest aktywny, a jego posiadacz jest podatny na wciąganie go w tego typu zabawy.

Znajdź inne metody pomagania

Wysłanie SMS-a charytatywnego wydaje się być czymś niewinnym. Na pewno jest to dobry uczynek, ale pamiętaj, że nie wszyscy mają czyste intencje. Możesz trafić na tzw. „fundację”, której jedynym celem jest nabicie własnej kabzy i wykorzystanie naiwności ludzi. Musisz mieć świadomość, że niektóre SMS-y Premium potrafią kosztować nawet kilkadziesiąt złotych.

Zablokuj usługę

Każdy operator telefonii komórkowej, także usługi na kartę, daje możliwość zablokowania opcji wysyłania SMS-ów Premium. Naprawdę warto to zrobić i mieć problem z głowy. Po zablokowaniu usługi nie będziesz mieć już możliwości wysyłania jakichkolwiek wiadomości pod numery telefonów inne, niż te znajdujące się w bazie typowych abonentów.

Jeśli natomiast zdarzyło Ci się już wysłać SMS-a Premium i ponieść z tego tytułu wysoki koszt, to masz prawo złożyć reklamację. Pamiętaj jednak, że nie należy tego robić u operatora komórkowego, bo on nie odpowiada za Twój sposób korzystania z telefonu. Reklamację możesz złożyć u usługodawcy, który był odbiorcą/nadawcą SMS-a. Szansa na, że coś wskórasz, i tak jest niewielka. Dlatego lepiej chuchać na zimne i od razu zablokować opcję wysyłania takich wiadomości.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie