Wyciek danych z bazy dostawcy usługi – co robić?

Andrzej Winnicki
08.06.2023

Zgodnie z prawem każdy dostawca jakiejś usługi online, który padnie ofiarą ataku cybernetycznego, ma obowiązek poinformować o tym swoich użytkowników. Jeśli znajdziesz w swojej skrzynce mailowej alarmującą wiadomość np. od portalu aukcyjnego, sklepu internetowego czy platformy VOD, to nie lekceważ jej i od razu przystąp do działania. Sprawdź, co należy zrobić w chwili dowiedzenia się o wycieku danych z bazy dostawcy usługi.

Zmień hasło do usługi

To pierwsza rzecz, jaką należy zrobić. Zaloguj się do zaatakowanej usługi internetowej i zmień dotychczasowe hasło. Przy okazji sprawdź, czy nie były wykonywane jakieś podejrzane ruchy, np. czy ktoś nie zmienił parametrów konta, czy nie kupił czegoś na Twój rachunek etc.

Zmień hasła do innych usług – zwłaszcza, jeśli używasz tego samego hasła

Wiele osób korzysta z jednego hasła do wielu usług, co jest skrajnie nieodpowiedzialne. Skoro doszło do wycieku, to bez zastanowienia zrezygnuj z tego hasła i ustaw nowe, najlepiej unikalne dla każdej usługi online, z której korzystasz.

Włącz filtry antyspamowe

Jeśli do tej pory filtry antyspamowe w Twoim programie pocztowym były wyłączone, to czas je ponownie aktywować. W najbliższym czasie prawdopodobnie zaczniesz otrzymywać masę SPAM-u, co jest bezpośrednim efektem wycieku Twojego adresu e-mail z bazy zaatakowanego dostawcy usługi internetowej.

Przez jakiś czas bądź wyczulony na maile od nieznanych nadawców

Otwierając mail z nieznanego adresu zawsze kilkakrotnie przeczytaj jego treść i jeśli wyda Ci się podejrzana, to usuń taką wiadomość. Absolutnie nie klikaj w żadne linki i nie pobieraj załączników. Twój adres mógł zostać wykradziony z bazy zaatakowanego dostawcy usługi internetowej i sprzedany cyberprzestęcom stosującym phishing.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie