Wymiana korespondencji, listy - poczta e-mail - cz.1

Krzysztof Jagielski
10.09.2015

Internet otworzył drogę do łatwego i taniego komunikowania się - niezależnie od odległości. Osoby podłączone do sieci mogą wymieniać korespondencję (listy), rozmawiać na "czacie" przez komunikatory, prowadzić rozmowy audio, audio-video. Do tego celu powstało mnóstwo narzędzi, różniących się funkcjonalnością i jakością. Omówię najbardziej popularne.

Wymiana korespondencji, listy - poczta e-mail

By móc wysyłać  pocztę do znajomych niezbędne jest założenie wirtualnej skrzynki. Istnieją zarówno darmowe jak i płatne konta e-mail. Czym się różnią ? W dużym skrócie:

Darmowe konta e-mail:

  • możesz mieć wyświetlane uciążliwe reklamy przy obsłudze poczty przez stronę www
  • do Twojej poczty może być dołączana reklama
  • w zasadzie brak pomocy technicznej a co za tym idzie i kopii korespondencji (nie odpowiada za to udostępniający usługę)

Płatne konta e-mail:

  • zabezpieczenie korespondencji (kopia zapasowa)
  • brak reklam
  • możliwość obsługi we własnej domenie
  • dużo opcji (aliasy, przekierowania, odpowiedzi zwrotne, etc)

Płatne konto e-mail doceni każdy użytkownik, który dba o jakość korespondencji oraz wymaga dodatkowych opcji dla swojego konta. Szczególnie firmy powinny dbać u używanie profesjonalnych kont w swojej domenie - ponieważ świadczy to o ich wizerunku.


Obsługa e-mail

Obsługa poczty e-mail może odbywać się dwoma sposobami

  • przez program pocztowy
  • obsługa przez stronę www

Obsługa przez program pocztowy ma wiele zalet dla osób zabiegających o zachowanie kopii korespondencji oraz zarządzanie dużą ilością korespondencji. Ponadto moim zdaniem wiąże się z większym bezpieczeństwem - witryny internetowe i przeglądarki ciągle są narażane na nowe formy ataków.

Do obsługi poczty zalecam dwa programy:

  • Thunderbird
    Darmowe oprogramowanie. Zalecam użytkownikom używających jednego konta e-mail zwłaszcza do celów domowych.
  • The Bat (ok 200zł )
    Program płatny. Ma tak wiele zalet , że nie sposób omówić wszystkich. Podstawowe :
    • obsługa wielu kont pocztowych (niezależne ustawienie serwerów dla każdego konta)
    • zaawansowane opcje konfiguracji dla każdego konta e-mail
    • kopia zapasowa całego programu lub korespondencji (za jednym kliknięciem,)



Obsługa poczty przez www ogranicza się do zalogowania na stronie właściwej dla firmy świadczącej tą usługę.

Do zalet należy dostęp do korespondencji na całym świecie niezależnie od tego czy mam swój komputer przy sobie - wystarczy jakikolwiek komputer z dostępem do internetu. Tutaj chciałbym wspomnieć o poważnym zagrożeniu: otóż komputer z jakiego skorzystamy może mieć tak skonfigurowaną przeglądarkę, że zapamięta nasze hasło do konta e-mail. Więc następna osoba korzystająca z tego samego komputera może mieć dostęp do naszej całej korespondencji (może ją przeglądać, kasować, pisać w naszym imieniu). Dlatego ten sposób dostępu do poczty zalecam zaawansowanym użytkownikom, którzy będą wiedzieli jak się przed tym obronić.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie