Nie zgadzasz się z decyzją ubezpieczyciela? Jak możesz się od niej odwołać?

Maciej Piwowski
17.04.2017

Ubezpieczenia są po to, aby móc z nich skorzystać w kryzysowym momencie i nie martwić się o materialne konsekwencje jakiegoś nieprzyjemnego zdarzenia. Praktyka pokazuje jednak, że ubezpieczeni naprawdę rzadko są do końca zadowoleni z tego, co oferują im Towarzystwa Ubezpieczeniowe. Zwykle czujemy się pokrzywdzeni widząc wysokość przyznanej kwoty odszkodowania. Na szczęście od każdej decyzji ubezpieczyciela przysługuje odwołanie. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak wygląda procedura.

Ile masz czasu na złożenie odwołania?

Zgodnie z polskim prawem wszelkie roszczenia z tytułu polis ubezpieczeniowych przedawniają się po upływie 3 lat od wystąpienia zdarzenia. Oznacza to, że jeśli np. miałeś stłuczkę w czerwcu 2016 roku i nie zgadzasz się z wysokością przyznanego odszkodowania, to możesz domagać się jego urealnienia aż do czerwca 2019 roku.

Ważne!

Jeśli szkoda z tytułu polisy OC powstała w wyniku przestępstwa, to przedawnienie następuje dopiero po 20 latach.

Piszemy odwołanie

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela powinno być przede wszystkim rzeczowe, a nie emocjonalne. Nie ma sensu zasypywać firmę ubezpieczeniową listami z agresywnie artykułowanymi żądaniami podwyższenia kwoty odszkodowania.

W piśmie odwoławczy należy zawrzeć jak najwięcej informacji, które mogą mieć istotny wpływ na zrewidowanie wcześniejszej decyzji. Pamiętaj, że ubezpieczyciele zwykle bazują na statystykach i danych ogólnych, nie uwzględniając, że Twój majątek w jakiś szczególny sposób się wyróżnia.

Dobrym przykładem jest odszkodowanie z tytułu stłuczki samochodowej. W piśmie podaj argumenty przemawiające za tym, że wartość Twojego samochodu jest wyższa niż średnia rynkowa. Możesz np. przedstawić ekspertyzy, linki do ogłoszeń sprzedaży, rachunki za dokonane modyfikacje. To powinno zmienić postać rzeczy.

Pamiętaj

Odwołanie najlepiej jest wysłać listem poleconym – będziesz mieć pewność, że ubezpieczyciel je otrzymał.

Firma ubezpieczeniowa ma 30 dni na rozpatrzenie Twojego odwołania. W szczególnie skomplikowanych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 60 dni, jednak ubezpieczyciel ma obowiązek Cię o tym uprzedzić.

Jeśli odwołanie zostało odrzucone

W takiej sytuacji nadal masz szansę skutecznie zawalczyć o sprawiedliwość. Po wyczerpaniu ścieżki reklamacyjnej możesz poprosić o interwencję Rzecznika Finansowego – zapozna się on z Twoją sprawą i bezpłatnie będzie interweniować u ubezpieczyciela, jeśli Twoje roszczenia okażą się słuszne. Rzecznik Finansowy za drobną opłatą (50 złotych) może także zaoferować Ci procedurę pozasądowego rozwiązania sporu.

Możesz także „iść na całość” i od razu złożyć pozew w sądzie powszechnym. Nie oczekuj jednak, że procedura będzie szybka i przyjemna. Bez pomocy doświadczonego prawnika na pewno się nie obejdzie.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie